czwartek, 2 kwietnia 2020

Sycylijskie ciasto "Cassata al forno"

Sicilian ricotta cake "Cassata al forno", for English scroll down


Przepis na to ciasto znalazłam już dawno temu na włoskim blogu. Uwielbiam piec ciasta z różnych stron świata, a to wydawało mi się bardzo ciekawe. Otarłam się jednak o rzeczywistość, która wygląda całkiem inaczej niż na zdjęciach. Z jakiego powodu? Okazało się, że ciasto musi wyjść bardzo małe, jeśli będę chciała użyć tylu składników, ile jest w przepisie. Autorka mówiła o większej średnicy ciasta, ale nie umiałam sobie wyobrazić, jak mogłoby mi to wyjść z tak małej ilości przygotowanego kremu chociażby. Po tym jak zmniejszyłam odpowiednio średnicę formy, w której piekłam ciasto, wszystko się udało. Ciasto to jest sycące i słodkie, choć nie przesłodzone. Na Sycylii robi się je zazwyczaj podczas Wielkanocy i Bożego Narodzenia, więc świetnie wpisuje się w przepisy świąteczne, w końcu jest to też jakaś forma sernika;) Jeśli lubicie ricottę i kruche ciasto to na pewno polubicie ten sycylijski klasyk.

Cassata al forno, włoskie ciasto z ricottą
średnica tortownicy 16-18 cm

składniki na ciasto:
- 330 g mąki typu "0"
- 165 g miękkiego masła
- 1 jajko
- 2 żółtka
- 130 g cukru
- 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
- 1 łyżeczka ekstraktu waniliowego

Masło utrzeć z cukrem na jasną i puszystą masę, dodać jajka i żółtka, dobrze miksując przed dodaniem kolejnego. Dodać mąkę, proszek do pieczenia oraz ekstrakt waniliowy i szybko wyrobić ciasto. Uformować w kulę, spłaszczyć i owinąć w folię spożywczą. Wstawić do lodówki na godzinę.
W międzyczasie ustawić piekarnik na 180 C- grzanie góra-dół oraz zrobić nadzienie.

składniki na nadzienie:
- 500 g ricotty
- 80 g ciemnej czekolady, posiekanej
- 100 g pokruszonych biszkoptów (ja użyłam tych do tiramisu)
- 150 g cukru

Dzień przed pieczeniem owinąć ricottę w tetrę, ścisnąć, powiesić nad talerzem i odstawić do odsączenia z nadmiaru płynu w lodówce. 
Odsączoną ricottę zmiksować z cukrem aż powstanie puszysty i jednolity krem. Dodać posiekaną czekoladę i wymieszać. 

Ciasto wyjąć z lodówki i rozwałkować na grubość ok 4-5 mm. (odstawić trochę ciasta na wierzch). Włożyć do formy i uformować dół oraz boki. Na dno wysypać połowę pokruszonych biszkoptów, dodać masę z ricotty i posypać pozostałymi biszkoptami. Z pozostałego ciasta wykroić koło o średnicy tortownicy i przykryć ciasto, zlepiając boki z górą ciasta. 
Ciasto przenieść do rozgrzanego piekarnika i piec ok 45 minut. Całkowicie ostudzić, następnie schować do lodówki najlepiej na całą noc.
Przed podaniem wyjąć ciasto z lodówki przynajmniej godzinę wcześniej.
Smacznego!

Sicilian ricotta cake "Cassata al forno"
16-18 cm round form

ingredients for crust:
- 330 g flour type "0"
- 165 g butter at room temperature 
- 1 egg
- 2 egg yolks
- 130 g sugar
- 1/2 teaspoon baking powder
- 1 teaspoon vanilla extract

Beat butter with sugar until light and fluffy. Gradually add egg and yolks, mixing well before using next one. Add flour, baking powder and vanilla, mix shortly to make dough. Form into a bowl, flatten and wrap into a plastic foil. Take to the fridge for an hour.
Meanwhile preheat oven to 180 C. and make filling.

ingredients for filling:
- 500 g ricotta cheese
- 150 g sugar
- 80 g dark chocolate, chopped
- 100 g crushed ladyfingers cookies

Day before baking wrap ricotta with kitchen cloth, squeeze and hang over the plate. Leave for whole night in the fridge for drain the liquid out.
Beat drained ricotta with sugar until creamy and fluffy cream, add chocolate and stir until combined. 

Take crust out of the fridge and roll out until 4-5 mm thick crust (leave some for top). Fill bottom and sides of the form with crust. Add half of crushed ladyfingers cookies to the bottom of the cake, next pour the ricotta filling and cover with remaining ladyfingers. From the rest of the crust roll a circle and cover the cake. 
Take into the preheated oven and bake 45 minutes, then cool completely and take to the fridge for night. 
Take cake out of the fridge around 1 hour before serving to have better cuts.
Enjoy!




8 komentarzy:

  1. Przecudownie to ciasto wygląda. Idealne na święta 👍

    OdpowiedzUsuń
  2. Angie, gdybym użyła formy o średnicy 20cm i wylepiła ciastem do 1/2 lub 3/4 wysokości ma to szansę się udać? Mam jeszcze formę 16cm ale gorzej by się to porcjowało na 6 osób.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Musiałabyś zwiększyć ilość kremu tak czy siak, na 20 cm forme nie ma szans żeby starczyło go nawet do polowy formy. Gdybym używała 20 cm foremki, podowiłabym składniki na pewno kremu i może 1,5 razy ciasta. Trudno mi powiedzieć mówiąc szczerze. Tak dużo ciasta kruchego potrzeba, ponieważ boki i s powinny być dosyć grube. Też mialam zamiar zrobić to ciasto w takiej formie (tak przynajmniej bylo w oryginalnym przepisie) ale automatycznie musiałam zmienić plany, kiedy zobaczyłam ile mam składników;D

      Usuń
  3. Dziękuję Ci za odpowiedź 🙂

    OdpowiedzUsuń
  4. Potroiłam porcję ciasta, masę serową podwoiłam. Ciasta zostało mi na jeszcze jedną blaszkę o średnicy 20cm. Ciasto już po upieczeniu wychodzi bardzo ciężkie, kaloryczne, także po jednym kawałku nie miałam miejsca aby spróbować pozostałe 😉 Nie mniej jednak jest wyjątkowe.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam dokładnie takie same odczucia. Będąc na wakacjach we Włoszech zauważyłam, że Włosi kochają słodkości i nie zwracają żadnej uwagi na ich kaloryczność. Wiele ciast jest na grubym kruchym cieście z dużą ilością kremu.

      Usuń
  5. 🙂 Także blaszka o średnicy 16cm spokojnie zaspokoi ochotę na słodkość i...kaloryczność 😉

    OdpowiedzUsuń

Jest mi bardzo miło za każdym razem, kiedy wyrazisz swoją opinię: )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...