sobota, 2 lipca 2022

Ciasto cytrynowe z oliwą z oliwek i mascarpone

 Olive oil and mascarpone lemon cake, for English scroll down


To ciasto chodziło już za mną od jakiegoś czasu. Miało wyglądać zupełnie inaczej, ale brak składników w sklepie zmusił mnie do zmiany planu. 
Wszystko zaczęło się od tego, że miałam niepojętą ochotę na kwaśne ciasto, najlepiej z dodatkiem cytryn.  Bardzo chciałam zjeść kawałek takiego ciasta, ale niestety miałam tyle innych obowiązków, że pieczenie dla przyjemności musiało poczekać. W końcu udało mi się znaleźć odrobinę czasu i pospiesznie poszłam na zakupy. Tu pojawił się kolejny problem, bo jak zwykle mój sklep posiada wszystko, czego potrzebuję, tak właśnie wtedy zabrakło ricotty, która miała być składnikiem ciasta. Nie chciałam jednak rezygnować, więc wzięłam mascarpone i stwierdziłam "zobaczymy".
Ciasto wyszło kwaskowate i mokre, czyli takie, jak zamierzałam. Obecność oliwy jest wyczuwalna, dlatego jej najwyższa jakość jest tutaj kluczowa dla osiągnięcia świetnego smaku. Ja użyłam oliwy, która powstała z oliwek od rodziców J. więc była to najczystsza i najbardziej autentyczna oliwa z oliwek, jaką można sobie wyobrazić. Ta oliwa ma również bardzo ciemny i zielony kolor, co sprawiło, że moje ciasto miało lekko zielony odcień ;)  
Ciasto jest trochę "tłuste" w dotyku za sprawą tak dużej ilości oliwy i tłustego mascarpone, ale nie przeszkadza to w zjedzeniu dwóch kawałków na raz ;) 

Ciasto cytrynowe z oliwą z oliwek i mascarpone
keksówka 26 cm

składniki:
- 4 jajka
- 250 g mascarpone
- 200 ml najlepszej jakości oliwy z oliwek, ja użyłam domowej z Portugalii
- 200 g cukru
- 100 ml soku z cytryny
- 250 g mąki pszennej
- 2 łyżeczki proszku do pieczenia
- skórka z 2 cytryn
- szczypta soli

Piekarnik nastawić na 180 C- grzanie góra-dół. Keksówkę natłuścić i wysypać mąką.
Jajka, mascarpone, oliwę, sok z cytryny, cukier oraz skórkę z cytryny i sól połączyć w misce. 
Do osobnej miski przesiać mąkę oraz proszek do pieczenia. Do suchych składników dodać mokre i wymieszać do połączenia, następnie przelać do keksówki i wstawić do nagrzanego piekarnika. Piec ok 60 minut do suchego patyczka.
Ciasto wyjąć z piekarnika i odstawić do ostudzenia, następnie wyjąć z formy i udekorować lukrem (ok 100 g cukru pudru i 2-3 łyżki soku z cytryny).
Smacznego!

Olive oil and mascarpone lemon cake
26 cm loaf pan

ingredients:
- 4 eggs
- 250 g mascarpone
- 200 ml the best quality olive oil, I used homemade from Portugal
- 200 g sugar
- 100 ml lemon juice
- 250 g wheat flour
- 2 teaspoons baking powder
- zest of 2 lemons
- pinch of salt

Preheat oven to 180 C. Oil the loaf pan and sprinkle with flour.
In a bowl combine eggs, mascarpone, olive oil, lemon juice, sugar, lemon zest and salt. Stir until incorporated. 
In another bowl sift flour and baking powder. Add wet ingredients into the dry and stir until combined then pour to the pan. Put pan in the preheated oven and bake around 60 minutes until clean toothpick. 
Remove cake from the oven and set aside to cool, then take out from the form and decorate with icing (around 100 g icing sugar and 2 tablespoons lemon juice).
Enjoy!




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jest mi bardzo miło za każdym razem, kiedy wyrazisz swoją opinię: )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...