wtorek, 6 kwietnia 2021

Klasyczna tajska zupa Tom Yum

Tom Yum soup, for English scroll down


Święta, święta i po świętach. Dla mnie był to trochę smutny czas, ponieważ znowu nie mogłam pojechać do Polski. Pamiętam, kiedy rozmawiałam z moją mamą w zeszłą Wielkanoc i zapewniałam ją, że za rok to już na pewno przyjedziemy. Okazało się, że sytuacja jest jeszcze gorsza niż rok temu. W moim przypadku to już nie chodzi o żadne wakacje, ja po prostu chciałabym zobaczyć rodzinę. Norwegia jednak ma jedne z najbardziej restrykcyjnych reguł dotyczących koronawirusa, więc wyjazd jest w zasadzie niemożliwy. I tak oto nie byłam w domu ponad rok, co się nigdy nie zdarzyło, bo zawsze starałam się jeździć do domu co trzy miesiące chociaż na trzy dni. Trochę jest mi z tym już bardziej niż ciężko, ale na szczęście nie jestem tu sama, więc dzielnie czekam. 

Z własnego doświadczenia wiem, że po świętach człowiek łaknie czegoś innego do jedzenia. Ja zwykle stawiam na azjatyckie zupy, mam wrażenie, że oczyszczają mój organizm po świątecznym nicnierobieniu i jedzeniu za dwóch. Ta klasyczna tajska zupa jest świetnym przykładem. Jest kwaśna i ostra, bardzo aromatyczna i idealna na przystawkę. 


Tajska zupa Tom Yum
3- 4 małe porcje

składniki:
- 1.5 litra wody
- 600 g krewetek z głowami
- 50 g galangalu
- 2-3 papryczki chili (bird's eye) lub 1 zwykła chili
- 2 łodygi trawy cytrynowej
- 2 łyżki sosu rybnego
- 2 łyżki tajskiej pasty chili (Nam Prik Pao)
- 3 łyżki soku z limonki
- 6 liści limonki kaffir
- 200 g pieczarek

Krewetki obrać z pancerzyków i odkroić głowę. Galangal pokroić w plastry, trawę cytrynową zmiażdżyć nożem i pokroić na mniejsze części, papryczki chili przekroić na pół
Pancerzyki i głowy krewetek zalać wodą i gotować 15 minut. Dodać galangal, trawę cytrynową. liście limonki, chili oraz pastę chili i gotować kolejne 15 minut. Całość przecedzić, po czym sam płyn dodać ponownie do garnka.
W międzyczasie pieczarki pokroić w plasterki. 
Do zupy dodać pieczarki oraz sos rybny i gotować kilka minut, następnie dodać krewetki i gotować jeszcze chwilę aż krewetki staną się różowe i zwiną się w kłębek. 
Zupę zdjąć z ognia i ostrożnie dodać sok z limonki. Przyprawić solą i pieprzem jeśli trzeba i podawać. 
Smacznego!

Thai Tom Yum soup
3-4 small poritons

ingredients:
- 1.5 liters water
- 600 g raw shrimps with heads
- 50 g galangal
- 2-3 bird's eye chilies
- 2 stalks lemon grass
- 2 tablespoons fish sauce
- 2 tablespoons Thai chili paste (Nam Prik Pao)
- 3 tablespoons lime juice
- 6 kaffir lime leaves
- 200 g mushrooms

Peel shrimps and take out the head off. Slice galangal, smash lemon grass with knife and cut in smaller pieces, cut chilies in half.
Put heads and shells into a pot and pour water, bring to a boil and cook 15 minutes. Add galangal, chilies, lemon grass, lime leaves and chili paste, cook another 15 minutes. Strain the liquid and put again to the pot. Add sliced mushrooms and fish sauce, cook for 3-4 minutes. Add shrimps and cook another 2-3 minutes until they will be pink and curled up. Remove from the stove and add lime juice. Season with salt and pepper if needed and serve.
Enojoy!




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jest mi bardzo miło za każdym razem, kiedy wyrazisz swoją opinię: )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...