niedziela, 5 września 2021

Japońskie okonomiyaki

 Japanese okonomiyaki, for English scroll down


Kiedy mieszkałam jeszcze w Polsce, chodziłam z moją przyjaciółką na comiesięczne kolacje, każdy w innym miejscu. W ten sposób chciałyśmy poznać kulinarną mapę Katowic. Pewnego dnia zdecydowałyśmy, że wybierzemy się do ciekawie brzmiącej restauracji, w której serwowano właśnie okonomiyaki. To było ok 6 lat temu, więc moja wiedza na temat kuchni japońskiej nie była zbyt obszerna, nie wiedziałam w zasadzie, czego mam się spodziewać i poszłyśmy tam mówiąc szczerze trochę w ciemno. Zamówiłyśmy klasyczną wersję i już po pierwszym kęsie wiedziałam, że tam wrócimy. Okazało się, że tajemnicze okonomiyaki są przepyszne. Niestety restauracja długo nie przetrwała i nie miałyśmy okazji wrócić tam ponownie. Obiecałam sobie wtedy, że spróbuję zrobić te placki w domu. Pamiętam, że wtedy w Katowicach nie było raczej żadnego sklepu poświęconego żywności azjatyckiej, a kiedy spojrzałam na przepis, nie miałam pojęcia skąd wziąć te wszystkie składniki. Pomysł na zrobienie domowych okonomiyaki został porzucony, ale nadal był gdzieś głęboko w mojej głowie.
Po przeprowadzce zapomniałam o okonomiyakach aż do czasu, kiedy trafiłam na nie w centrum Oslo. Od razu je zamówiłam i po paru latach znów mogłam przypomnieć sobie ten wspaniały smak. Plan domowych okonomiyaków został wcielony w życie niemal natychmiast. W Oslo nie ma żadnego problemu ze znalezieniem wszelkich składników kuchni azjatyckiej, są w wielu sklepach, a jeden ma tylko i wyłącznie azjatyckie produkty. Pewnie i w Katowicach nie stanowi to dzisiaj problemu.
Skrupulatnie przeglądałam przepisy, chciałam aby moje okonomiyaki były jak najbardziej autentyczne. W końcu po zlepieniu paru przepisów powstał ten, który wydawał mi się najlepszy. 
Okazało się, że zrobienie okonomiyaków jest niezwykle proste, a ich smak jest dosłownie identyczny, co ten, który pamiętam z wizyt w restauracjach. 
Musiało minąć trochę czasu zanim zdecydowałam się zrobić ten przepis w domu, ale kiedy już go zrobiłam, gości u mnie na talerzu bardzo często. Osobiście uwielbiam okonomiyaki, to jest mój absolutny top, jeśli chodzi o japońską kuchnię. To ile to danie ma umami to głowa mała. Naprawdę warto zaopatrzyć się we wszystkie składniki i zrobić to danie, będziecie zachwyceni.

Jest to ostatni przepis przed moimi upragnionymi wakacjami. Przez dwa tygodnie będę zwiedzać Norwegię, w tym przez tydzień z moimi rodzicami, których nie widziałam 1.5 roku. Jestem ogromnie szczęśliwa, że w końcu będę mogła ich zobaczyć. Tymczasem znikam na dwa tygodnie, ale zaraz potem wracam ze wspaniałymi przepisami dla Was:)

Okonomiyaki
4 duże placki

składniki na sos:
- 2 łyżki ketchupu
- 1 łyżka sosu Worcestershire
- 1 łyżka sosu ostrygowego
- 2 łyżeczki cukru
- 1 łyżeczka sosu sojowego

Wszystkie składniki wymieszać i odstawić.

składniki na okonomiyaki:
- 320 g mąki pszennej
- 250 ml wody
- 1 łyżeczka sproszkowanego bulionu dashi
- 500 g białej kapusty
- 1 marchewka
- 4 jajka
- 200 g boczku
- 1/2 łyżeczki soli
- 1 łyżeczka cukru
- 1 łyżeczka proszku do pieczenia

do podania:
- japoński majonez
- płatki bonito
- posiekana dymka
- przyprawa 7 smaków- Schichimi Togarashi
- sproszkowane wodorosty- aonori

Kapustę poszatkować na cienkie paski, marchewkę pokroić w słupki, boczek pokroić w kostkę. Wodę wymieszać z dashi, dodać jajka i wymieszać.
W misce wymieszać mąkę, sól, cukier oraz proszek do pieczenia. Do suchych składników dodać miksturę jajeczną i wymieszać tylko do połączenia. Dodać kapustę oraz marchewkę i jeszcze raz wymieszać.
Patelnię (moja o średnicy 24 cm) rozgrzać z 1-2 łyzkami oleju i 1/4 masy wyłożyć na patelnię, następnie na wierzch ułożyć kawałki boczku. Placek smażyć parę minuty aż będzie zarumieniony, przewrócić na drugą stronę i ponownie smażyć do zrumienienia. 
Po usmażeniu przełożyć na talerz, polać sosem ostrygowym oraz majonezem. Dodać płatki bonito, dymkę i posypać przyprawą 7 smaków oraz aonori.
Smacznego!

Okonomiyaki
4 big pancakes

ingredients for sauce:
- 2 tablespoon ketchup
- 1 tablespoon Worcestershire sauce
- 1 tablespoon oyster sauce
- 2 teaspoons sugar
- 1 teaspoon soy sauce

Mix all ingredients in a bowl and set aside.

ingredients for okonomiyaki:
- 320 g all purpose flour
- 250 ml water
- 1 teaspoon dashi powder
- 500 g white cabbage
- 1 carrot
- 4 eggs
- 200 g bacon
- 1/2 teaspoon salt
- 1 teaspoon sugar
- 1 teaspoon baking powder

to serve:
- Japanese mayonnaise
- bonito flakes
- chopped green onion
- Schichimi Togarashi spice
- aonori

Thinly slice cabbage and cut carrot in stripes. Cut bacon in cubes. Combine water with dashi powder, add eggs and stir to combine. 
In another bowl sift flour, add baking powder, salt and sugar, stir to incorporated. Add wet ingredients and stir just to combined. Add cabbage and carrot and stir again. 
Heat 24 cm pan with 1-2 tablespoons oil and add 1/4 batter on the pan. Add bacon on top and fry 2-3 minutes until golden, flip over and bake another 2-3 minutes. Flip again, fry for couple of seconds more, then put on a plate. Pour mayonnaise and oyster sauce on top, sprinkle with green onion, aonori and Schichimi Togarashi spice, add bonito flakes and serve.
Enjoy!





1 komentarz:

Jest mi bardzo miło za każdym razem, kiedy wyrazisz swoją opinię: )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...