wtorek, 6 sierpnia 2024

Rågsiktkakor- szwedzki chlebek z dziurką

Rågsiktkakor, Swedish bread with hole, for English scroll down



Usłyszałam o tym chlebku od mojej szwedzkiej koleżanki, która pamięta go z dzieciństwa, kiedy jej babcia zwykła piec jej taki chlebek. Od słowa do słowa stanęło na tym, że miałam postarać się odtworzyć i spróbować go upiec chociaż odorbine tak dobrze jak jej babcia. Przepis dostałam od mojej szwedzkiej koleżanki, więc szybko zabrałam się do roboty. Trochę się stresowałam, kiedy go próbowała, bo chciałam, aby jej dziecięce wspomnienia powróciły. Na szczęscie powiedziała, że chlebek smakuje identycznie, jak go zapamiętała i zjadła go ze smakiem od razu :) 
Sam chlebek nie jest trudny w zrobieniu, ma zwartą konsystencję i poprzez mąkę żytnią, dosyć dobrze zaznaczony smak. 

Rågsiktkakor- Szwedzki chlebek z dziurką
2 małe chlebki

składniki:
- 225 g mąki pszennej chlebowej
- 50 g mąki żytniej jasnej
- 250 g mleka
- 25 g roztopionego masła
- 25 g świeżych drożdży
- 25 g cukru
- 1 łyżeczka soli 

Mleko połączyć z cukrem,  pokruszonymi drożdżami, dobrze wymieszać i odstawić na ok 10 minut. Następnie dodać obydwie mąki, roztopione masło i sól, dobrze wymeieszać i ugniatać parę minut, następnie odstawić w misce przykrytą ściereczką na ok 40 minut w ciepłym miejscu. 
Ciasto podzielić na dwie części, następnie kulę, po czym ją spłaszczyć i zrobić dziurkę na samym środki, następnie delikatnie powiększyć dziurkę, rozciągając ją palcami. Tak przygotowane placki odstawić na blaszkę do pieczenia wylożoną papierem do pieczenia, przykryć ściereczką i odstawić na 30 minut.
W międzyczasie nastawić piekarnik na 225 C- grzanie góra-dół.
Placki wstawić do nagrzanego piekarnika i piec ok 10-15 minut do zrumienienia. Następnie wyjąć z piekarnika i odstudzić.
Smacznego!

Rågsiktkakor- Swedish bread with hole
2 small breads

ingredients:
- 225 g bread flour
- 50 g fine rye flour
- 250 g milk
- 25 g melted butter
- 25 g fresh yeast
- 25 g sugar
- 1 teaspoon salt

In a bowl combie milk, crumbled yeast and sugar, set aside for 10 minutes. Next add flours, butter and salt and knead until soft and incorporated- 5-6 minutes. Cover the bowl with a kitchen cloth and set aside to rise in a warm place for about 40 minutes. 
Next divide the dough in two, form balls and flatten them, next make a hole inside each dough and carefully make the hole bigger, streching the dough with fingers. Next put the dough on a baking sheet lined with parchmnet paper, cover with the kitchen cloth and set aside for 30 minutes. 
Meanwhile preheat oven to 225 C.
Take the dough in the preheated oven and bake 10-15 minutes until golden, then remoe from the oven and set aside. 
Enjoy!






1 komentarz:

Jest mi bardzo miło za każdym razem, kiedy wyrazisz swoją opinię: )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...