niedziela, 24 lutego 2013

Nie taki zwykły ryż.

 Risotto z pieczarkami. Najprostsze.

 



 To moje pierwsze risotto w życiu, jakie ugotowałam. Jakoś nigdy nie było okazji do kupna tego specjalnego ryżu, a ryż sam w sobie uwielbiam, niezależnie od jego rodzaju. Stwierdziłam więc, że nie mogę nie zrobić tego klasycznego dania. Doszłam do wniosku, że nie mogę przesadzać, bo wyjdzie jakaś niezjadliwa papka i postanowiłam zrobić najprostsze risotto pod słońcem, Jego wykonanie wcale nie jest trudne, a efekt końcowy zniewala. Zaczynając przygotowywać produkty stwierdziłam, że pieczarki to trochę z mało i trzeba dodać jakiś element przełamujący cała kremową konsystencje i pieczarek i samego risotta. Padło na orzechy włoskie, po pierwsze, dlatego, że ich chrupkość dobrze kontrastuje z delikatnością risotta, a po drugie, mam ich w domu mnóstwo i muszę je zużyć, bo nie chce, żeby wyschły, więc staram się tak dobierać teraz produkty, żeby je jakoś tam wpleść do dania. Poza tym bardzo je lubię i są źródłem witaminy E, która korzystnie wpływa na pracę naszego układu nerwowego.
Zamiast białego wina, które było polecane w przepisie na to, jak zrobić risotto użyłam czerwonego. Czemu? Prosta sprawa, nie miałam w domu białego, a czerwonego było akurat tyle, ile potrzebowałam. Dlatego ryż wyszedł taki ciemny.
Zapach gotującego się ryżu z winem jest dosyć specyficzny, ale mnie urzekła jego kwaskowatość, która z każdym kolejnym dodaniem bulionu delikatniała.
Warto samemu ocenić, czy, tak samo, jak ja od nowa zakochacie się w ryżu.


Risotto z pieczarkami z dodatkiem orzechów włoskich
dwie średnie porcje

składniki:

-120 g ryżu arborio
- tyle wina ile ryżu< chodzi o objętość. Przesypcie ryż do szklanki, zobaczcie jaką część szklanki zajmuje, wina ma być tyle samo w szklance ile ryżu, oczywiście po wyjęciu ryżu ze szklanki>
- 300 g pieczarek <waga po obraniu>
- 1 cebula
- 2 ząbki czosnku
- 50 g obranych orzechów włoskich
- 550 ml bulionu
- pęk natki pietruszki
- sól i pieprz do smaku
- łyżeczka tymianku
-  2 spore łyżki oliwy z oliwek lub masła do smażenia


Pieczarki opłukać, oczyścić i obrać. Pokroić na plasterki, niezbyt cienkie, żeby podczas smażenia zachowały swój kształt. Na patelni rozgrzać oliwę lub 1 łyżkę masła i wrzucić pieczarki. Kiedy trochę zmiękną i zaczną zmieniać kolor dodać tymianek, sól i pieprz, wymieszać i smażyć jeszcze przez chwilę. Odstawić.
Patelnię umyć, osuszyć i wsypać na nią orzechy, podprażyć przez ok 5 minut( ja o tym zupełnie zapomniałam, ale bez podprażenia orzechów danie i tak jest smaczne). Odstawić.
Cebulę i czosnek obrać i pokroić w drobną kosteczkę. Rozgrzać pozostałą część oliwy lub masła w wysokiej patelni lub w ganku i najpierw wrzucić cebulę. Po chwili dodać czosnek i smażyć do zeszklenia cebuli. Dodać ryż i smażyć przez 2 minuty. Następnie wlać wino i gotować aż ryż wchłonie całe wino. Następnie partiami dolewać bulion, wtedy, kiedy ryż wchłonie poprzednią porcję płynu. Może się okazać, że potrzebujecie go mniej lub więcej, z ryżem nigdy nic nie wiadomo.
W międzyczasie posiekać drobno natkę pietruszki.
Gdy risotto jest już gotowe(ryż jest napęczniały ale nie za miękki) dodać pieczarki, zostawiając 3-4 plasterki do dekoracji oraz posiekaną natkę pietruszki. Wszystko wymieszać.
Risotto wyłożyć na talerz, posypać orzechami, udekorować pozostałymi plasterkami pieczarek, listkami natki pietruszki i doprawić świeżo zmielonym pieprzem.
Smacznego!






Akcje:


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jest mi bardzo miło za każdym razem, kiedy wyrazisz swoją opinię: )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...