czwartek, 28 lutego 2013

Smak dzieciństwa. Kasza manna na mleku.

 Kasza manna na mleku z cynamonem i pomarańczą




Jakie jest moje ulubione śniadanie w zimę? Bez zastanowienia odpowiem, że cieplutka kasza manna i kubek gorącej zielonej herbaty. Szczerze mówiąc nie przepadam za zimą, owszem jest ładnie, kiedy są święta <o ile wtedy spadnie śnieg; )> i za oknem widać biały puch wiszący niedbale na drzewach, a w piekarniku właśnie piecze się pyszny piernik i w domu unosi się zapach cynamonu, goździków i gałki muszkatołowej. No tak, wtedy jest ładnie. Ale wtedy też siedzę w ciepłym domu, popijam herbatę i nie martwię się, że na zewnątrz jest ujemna temperatura.Gorzej jest, jak święta się skończą i trzeba iść na uczelnie, czy gdziekolwiek indziej. Jak pomyślę o tym całym ubieraniu się, o marznięciu na przystanku autobusowym i o spóźnieniach autobusów, bo akurat zasypało drogę to odechciewa mi się tego białego puchu.
I wtedy jem właśnie kaszę manną. Jest niesamowicie sycąca, rozgrzewająca i chociaż trochę zmniejsza moje zniechęcenie do wyjścia w taką pogodę. Długo szukałam odpowiedniej proporcji kaszy, mleka i cukru, bo albo wychodziła za gęsta, albo za rzadka, albo za słodka. Ale do wytrwałych świat należy. I po kilku próbach w końcu udało mi się otrzymać konsystencje spełniającą moje wszystkie oczekiwania. Jej delikatny smak przełamuje dosyć spora "szczypta" cynamonu, który dodaje jej niesamowitego charakteru i aromatu.
Z tej proporcji otrzymacie dosyć gęstą kaszę, ja właśnie taką lubię najbardziej. Nie jest jednak na tyle gęsta, żeby łyżka mogła w niej pionowo stać. Nadal zatrzymuje swoją kremową konsystencje i jest po prostu pyszna.

Kaszka manna na mleku z cynamonem

składniki na jedną porcję(raczej kobiecą, faceci pewnie zjedliby więcej):

- 250 ml mleka
- 1.5 łyżki kaszy mannej
- 1 łyżka cukru
- 1/2 łyżeczki cynamonu*


do podania:
- kawałek pomarańczy
- gęsty sok żurawinowy
- opcjonalnie wszelkiego rodzaju płatki, granola itp. 


Do garnka ( u mnie bardzo stary garnek mojej babci, mleko się w nim nigdy nie przypala) wlać mleko.
Dodać cukier i cynamon. Wszystko wymieszać.
Gotować a małym ogniu, żeby mleko mogło powoli się gotować a cukier w spokoju się roztapiać.
Gdy mleko się zagotuje powoli zacząć wsypywać kaszę manną. Najlepiej zacząć od jednej łyżki i później stopniowo, jeśli to konieczne dosypywać kolejne części. Należy chwilę poczekać przed wsypaniem następnej porcji, bo im dłużej będziemy gotować kaszę manną tym będzie bardziej gęsta, dlatego lepiej jest wsypywać ją partiami, wtedy macie pewność, że uzyskacie odpowiednia konsystencję. Cały czas należy kaszę mieszać, żeby nie porobiły się gródki i, żeby się nie przypaliła.
Kiedy nasza kasza manna będzie gotowa przelewamy ją do miseczki i podajemy z dowolnymi składnikami. Polecam połączenie pomarańczy, soku żurawinowego i cynamonu.

*W przepisie jest sporo cynamonu, jeśli nie przepadacie za nim warto ograniczyć go do 1/4 łyżeczki, ale warto spróbować z 1/2, obiecuję, że będzie bardzo smaczne.
Smacznego!













Akcja:

2 komentarze:

Jest mi bardzo miło za każdym razem, kiedy wyrazisz swoją opinię: )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...