piątek, 25 marca 2016

Tradycyjny żurek na domowym zakwasie (babcino- mamina receptura)

Żurek na domowym zakwasie

Polish sour soup, for English scroll down


U mnie w domu na Wielkanoc zawsze jest żurek. Swego czasu robiła go prababcia, potem chwilę babcia, moja mama a teraz ja. Nie pamiętam Wielkanocy bez żurku. Parę lat temu bardzo nie lubiłam tej zupy z niewiadomego powodu właściwie. Nigdy nie chciałam jej próbować, bo przecież wiedziałam, że nie będzie mi smakować. Jako małe dziecko natomiast szalałam za żurkiem, moja mama zawsze powtarza, że nigdy nie miała ze mną problemów "jedzeniowych" do czasu, kiedy zaczęłam dorastać. Na szczęście dzisiaj lubię i żurek i właściwie wszystko oprócz pojedynczych rzeczy, których wiem, że nie polubię, ale tym razem jest to świadomy wybór;)
Jako że robiłam ostatnio swój pierwszy zakwas na żurek, musiałam go koniecznie przetestować przed Wielkanocą. Wszyscy w domu wiedzieli, że w sobotę koniecznie będzie żurek i każdy na niego czekał. Nie mogłam więc nie zrobić czegoś niejadalnego, a przynajmniej nie wypadałoby mi. Na szczęście żurek wyszedł pyszny, nie za kwaśny, doprawiony i każdemu smakował. Nawet największy krytyk kulinarny, jakim jest moja babcia, stwierdziła że żurek jest taki, jaki powinien być;)
Polecam Wam ten przepis, jest z nami od wielu, wielu lat i nigdy nie zawiódł:)

Żurek na domowym zakwasie
5- 6 porcji

składniki:
- 1.5 litra domowego bulionu drobiowego
- 1 liść laurowy
- 2 ziela angielskie
- 500 ml domowego zakwasu na żur
- 3 surowe białe kiełbasy
- 200 g boczku wędzonego
- 1 duża cebula
- 1 ząbek czosnku
- 2 łyżeczki majeranku suszonego
- sól, pieprz do smaku
- jajka na twardo do podania
- ok 125 ml śmietanki kremówki

Bulion zagotować z liściem i zielem. W międzyczasie boczek, cebulę i cozsnek pokroić w drobną kostkę. Boczek wrzucić na rozgrzaną patelnie i smażyć do zrumienienia, następnie dodać cebulę i smażyć również do przyrumienienia. Dorzucić czosnek i smażyć jeszcze chwilę.
Do gotującego się bulionu dodać zawartość patelni, kiełbasy i zakwas, następnie doprowadzić do wrzenia i gotować ok 20- 30 minut. Całość przyprawić solą i pieprzem, dodać majeranek  i wymieszać.
Kiełbasy wyjąć  z garnka i pokroić w plasterki, po czym wrzucić ponownie do garnka. U mnie w domu nie każdy lubi zabielany żurek, więc każdy dolewa sobie śmietany już do zupy, natomiast jeśli lubicie zabielany żurek po dodaniu pokrojonej kiełbasy należy dolać jeszcze kremówki i pogotować chwilę.
Żurek podawać z jajkami na twardo i ziemniaczkami (my lubimy tłuczone ziemniaki z karmelizowaną cebulką)
Smacznego!

Polish sour soup
5- 6 portions

ingredients:
- 1.5 liters chicken stock
- 500 ml sour soup starter- recipe here
- 1 big onion
- 1 bay leaf
- 2 whole allspices
- 200 g smoked bacon
- 3 raw white sausages
- 1 garlic clove
- 2 teaspoons dried marjoram
- salt and pepper to taste
- 125 ml whipping cream
- hard boiled eggs for serving

In a big pot bring stock to a boil with bay leaf and allspices. Meanwhile cut bacon, onion and garlic into small cubes. Heat a frying pan over medium heat and add bacon, fry until golden brown. Add onion and fry until golden, add grlic and fry for another minute. Add bacon, sausages and sour soup starter into the boiling stock, stir and again bring to the boil. Next simmer for another 20- 30 minutes. Season with salt and pepper and add marjoram. Remove sausages from the soup and cut into slices, then take into the soup. If you want you can add whipping cream at this moment into the soup and cook for a  couple minutes. My family and I prefer to add cream directly into the plates with soup, because not everyone likes sour soup with cream.
Serve soup with eggs and potatoes (we like serve sour soup with caramelised onion mashed potatoes).
Enjoy!



8 komentarzy:

  1. Wyszedł fantastycznie:) Wesołych Świąt Angie!!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Święta na całego:) Wesołych !!!

    OdpowiedzUsuń
  3. Na pewno wypróbuję :) Wesołych świąt!

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo apetycznie wygląda :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja żurek polubiłam dopiero jak sama go przygotowuję na swoim zakwasie. Pyszny Twój żurek. Ja dodatkowo gotuję wywar na wędzonej kości, ale nie dodaję boczku. I pewnie smak przez wędzonkę jest podobny:-) Radosnych Świąt!

    OdpowiedzUsuń

Jest mi bardzo miło za każdym razem, kiedy wyrazisz swoją opinię: )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...