środa, 24 czerwca 2015

Chleb bezglutenowy: kukurydziano- ryżowo- gryczany

Chleb bezglutenowy kukurydziano- ryżowo- gryczany


Corn rice and buckwheat gluten free bread, for English scroll down


Od dawna chciałam zrobić chleb bezglutenowy. Chciałam zobaczyć, jak bardzo różni się od tych zwykłych chlebów, które piekę na co dzień. Szczerze powiedziawszy nie jest bardzo odmienny. Fakt- ma inny smak i strukturę, ale w ogóle mi to nie przeszkadza, ponieważ w smaku jest bardzo smaczny. Nie jadłam tych kupnych, ale z tego, co wiem od ludzi, którzy mają nietolerancję glutenu, te kupne chleby są bardzo specyficzne i często po prostu niedobre.
Upiekłam ten chleb również dlatego, że poprosiła mnie o to znajoma mojej mamy, która dowiedziała się, że jej organizm nagle zaczął buntować się przeciwko glutenowi. Nie wiedziała, jak ma się od niego zabrać, stąd jej prośba do mnie. Ja oczywiście z chęcią zgodziłam się wymyślić przepis i go wypróbować, a oto efekt; )

Chleb bezglutenowy kukurydziano- ryżowo- gryczany
keksówka o dł. 26 cm

składniki:
- 150 g mąki gryczanej
- 100 g mąki ryżowej
- 100 g mąki kukurydzianej
- 450 ml letniej wody
- 7 g suchych drożdży instant
- 2 łyżki siemienia lnianego
- 3 łyżki słonecznika
- 1 łyżeczka soli
- 1 łyżeczka miodu

mąki połączyć z drożdżami, solą, siemieniem lnianym i słonecznikiem. Dodać wodę i miód, ponownie wymieszać do całkowitego połączenia. Keksówkę wyłożyć papierem do pieczenia i przelać do niej ciasto. Wierzch wyrównać mokrą łyżką i odstawić do wyrośnięcia na maksymalnie 30- 40 minut- ciasto nie może podwoić objętości, bo inaczej w piekarniku opadnie. Powinno urosnąć do 3/ 4 wysokości blaszki.
W międzyczasie nastawić piekarnik na 200 stopni- grzanie góra- dół.
Wyrośnięty chleb włożyć do nagrzanego piekarnika i piec ok 40 minut. Po tym czasie chleb wyjąć z piekarnika i formy, po czym ponownie włożyć do piekarnika i dopiekać jeszcze 10 minut.
Upieczony chleb wystudzić na kratce. Chleb najlepiej smakuje tego samego dnia, jednak kiedy zostanie Wam go sporo, najlepiej pokroić go na kanapki, zamrozić i odmrażać w razie potrzeby.
Smacznego!

Corn, rice and buckwheat gluten free bread
26 cm loaf pan

ingredients:
- 150 g buckwheat flour
- 100 g corn flour
- 100 g rice flour
- 450 ml lukewarm water
- 7 g dry instant yeast
- 2 tablespoon flax seeds
- 3 tablespoon sunflower seeds
- 1 teaspoon salt
- 1 teaspoon honey

Line loaf pan with parchment paper.
In the bowl combine all dry ingredients, add water and honey and mix until combined. Transfer batter into the loaf pan, even the top with a spoon, cover with a clean cloth and set aside to rise for 30- 40 minutes- bread musn't rise too much, because bread may drop during baking. Bread should rise to 3/4 of the hight of the form.
Take risen bread into the preheated oven and bake 40 minutes, remove from the oven and form and take again into the oven, bake further 10 minutes. Remove from the oven and let cool. Bread is the best the same day after baking. If you have leftovers, slice it and freeze it.
Enjoy!




16 komentarzy:

  1. A jak wygląda utrzymanie świeżości tego chleba? Pytam, bo bezglutenowe mają z tym ogromny problem, o ile zaraz po upieczeniu są smaczne, to później np. mocno twardnieją... Nad kupnymi to nawet nie ma co się rozwodzić, pełna tablica Mendelejewa, a i smak/konsystencja w 80% po prostu straszna, haha :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak jak napisałam w przepisie- jeśli zostanie Ci dużo chleba, możesz pokroić go na kromki i zamrozić a później wedle potrzeby rozmrażać kromki, w tosterze zajmuje to 3 minutki: )

      Usuń
    2. Faktycznie napisałaś, wybacz, pierwsze przepatrzyłam składniki! ;) toster to chyba jednak mus przy bezglutenowych bochenkach, żeby cieszyć się ich smakiem nie tylko zaraz po upieczeniu :D

      Usuń
  2. każda rzecz, każdy przepis i pomysł, za który się bierzesz wychodzi idealnie! chętnie bym spróbowała taki bezglutenowy chleb, tymczasem idę wstawić żytni na zakwasie do piekarnika :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wszędzie teraz się słyszy o tym glutenie... przepis na czasie :D chleb wygląda idealnie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wyszedł Ci cudowny! Chętnie bym spróbowała kromkę ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Tak, jak jestem sceptyczna wobec "kombinowanych" chlebów, tak ten, muszę przyznać, ma bardzo apetyczny miąższ.

    OdpowiedzUsuń
  6. I takie chleby własnie zajadam od roku:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Domowy chleb jest najlepszy :) A w takiej zdrowszej wersji czyli bez białej mąki tym bardziej nie ma sobie równych ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Piękny chlebek! Domowy i bardzo zdrowy, mniam :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Piekę bardzo podobny i mogę potwierdzić, że smakuję pysznie :-)

    OdpowiedzUsuń
  10. Upiekłam wczoraj. Z braku gryczanej dodałam żytnią - wyszedł pyszny. Dziś znowu piekę, bo wczorajszego nie ma :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świetnie, że Ci smakuje, bardzo się cieszę;))
      Pozdrawiam!:)

      Usuń
  11. Gdy upiekłam pierwszy raz, synek oznajmił że to jego ulubiony chlebek 🙂 Chleb jest bezproblemowy a szybkość jego wykonania to jego ogromna zaleta 👍

    OdpowiedzUsuń

Jest mi bardzo miło za każdym razem, kiedy wyrazisz swoją opinię: )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...