niedziela, 28 czerwca 2015

Szwedzkie pulpeciki z IKEA

Szwedzkie pulpeciki z IKEA



Najbardziej popularne pulpety, o których słyszałam. Zawsze, kiedy mówi się o szwedzkich pulpetach są one kojarzone właśnie z Ikea, bo tam można je kupić i zjeść. Jedliście wersje z Ikei? Ja przyznaję- nie miałam okazji, więc nie mogę porównać, jak smakowały moje, a jak smakują te z Ikei. Mogę powiedzieć Wam tyle, że moja wersja jest cudowna, a najlepszy jest sos, długo gotowany na bazie zasmażki, która z francuskiego ładnie nazywa się "roux". Pulpety są mocne w smaku, pikantne i rozpływające się w ustach. Tak mi się wydaję, że chyba nie mam ochoty na inne....; )

Szwedzkie pulpeciki z Ikea
4 porcje

składniki na mięso:
- 350 g mielonej wołowiny
- 350 g mielonej wieprzowiny
- 1 cebula
- 50 g bułki tartej
- 1 duże jajko
- 1/4 łyżeczki mielonego imbiru
- 1/4 łyżeczki mielonej gałki muszkatołowej
- sól, pieprz do smaku

Cebulę pokroić w kostkę. Wszystkie składniki wymieszać dobrze rękami w misce, następnie wilgotnymi dłońmi formować pulpety. Mnie wyszło około 20- 22 sztuk.
Na patelni rozgrzać 1- 2 łyżki masła i smażyć pulpety do zrumienienia ze wszystkich stron, przełożyć na ręcznik papierowy i odstawić na chwilę. 

składniki na sos:
- 1 litr bulionu wołowego
- 60 g masła
- 200 k śmietany 18%
- 50 g mąki
- sól, pieprz do smaku

Masło roztopić w rondelku, dodać mąkę i smażyć aż zasmażka będzie miała karmelowy kolor. Masę cały czas mieszać, aby się nie przypaliła. Powoli wlać bulion, doprowadzić do wrzenia i gotować ok 15- 20 minut do lekkiego zgęstnienia i redukcji. Do śmietany dodać 1 chochlę sosu, wymieszać, następnie całość powoli przelewać do sosu, mieszając cały czas. Zagotować i gotować ok 5- 10 minut. Przyprawić solą i pieprzem. Do sosu dodać pulpety i gotować jeszcze 5- 7 minut.
Podawać z drobno posiekaną natką pietruszki.
Smacznego!

Ikea- style swedish meatballs
4 portions

ingredients for meatballs:
- 350 g ground beef
- 350 g ground pork
- 1 onion
- 1 egg
- 50 g bread crumbs 
- 1/4 teaspoon ground ginger
- 1/4 teaspoon ground nutmeg
- salt. pepper to taste

Finely dice onion. In the bowl combine all ingredients then form into the balls- about 22. 
Heat frying pan with 2 tablespoons butter over medium heat and add meatballs. Fry until golden brown on each side. Transfer over a kitchen towel and set aside.

Ingredients for gravy:
- 1 liter beef stock
- 200 g sour cream 18%
- 60 g butter
- 50 g all purpose flour
- salt and pepper to taste

Melt butter in a saucepan, add flour and cook until get a caramel coloured roux. Stir often to not burn. Gradually pour the stock and bring to the boil, then simmer for 15- 20 minutes to slightly thickened. Add 1/2 cup sauce to  the sour cream and whisk, then pour the mixture into the saucepan and whisk well. Bring to the boil and cook further 5- 10 minutes. Season with salt and pepper. Add meatballs and cook another 5- 7 minutes. Serve with finely chopped parsley. 
Enjoy!




9 komentarzy:

  1. Pysznie podane :) Uwielbiam takie :)
    Pozdrawiamy i zapraszamy do nas :))

    OdpowiedzUsuń
  2. robiłam je ostanio - pycha. nawet dla takiego "mięsosceptyka ;)" jak ja

    OdpowiedzUsuń
  3. Te z Ikei nie mogą się równać (jadłam, szału nie ma ;)) z tymi domowymi .....pysznie wyglądają

    OdpowiedzUsuń
  4. Wyglądają super, akurat mam wśród najbliższych jednego fana pulpetów z Ikei, więc już wiem od kogo wezmę przepis :D Dzięki Tobie takie osoby jak ja (lewe i niechętne do pracy z mięsem), będą w stanie ugotować pyszny, mięsny obiad ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Za ikeowymi średnio przepadam, ale takie domowe to bym zjaaaaadła :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Myślę, że Twoje klopsiki są lepsze od tych ikeoskich :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Och tak, po te pulpeciki warto jeździć do Ikei. Aż wstyd mi się przyznać, ale większość wypraw do niej kończy się u mnie ich malutką porcyjką, obowiązkowo oczywiście z konfiturą z borówki :D Ale na pewno domowe są sto raz lepsze, to więcej jak pewne ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja jeszcze na pulpecika z Ikea nie załapałam się :) Ale taką wersję domową wolę, pysznie się prezentują :)

    OdpowiedzUsuń

Jest mi bardzo miło za każdym razem, kiedy wyrazisz swoją opinię: )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...