poniedziałek, 22 grudnia 2014

Piegusek- ciasto na białkach z makiem

Piegusek

Poppy seed white cake, for English scroll down


Moja makowa propozycja na święta. Przyznam szczerze, że ja zakochałam się w tym cieście. Uwielbiam tego typu wypieki- zwarte, wilgotne, słodkie i lekkie ciasto oraz przyjemnie chrupiący mak. A do tego cudowna, najprostsza polewa z serka kremowego. Nie chcę liczyć, ile zjadłam kawałków, ale na jednym czy dwóch na pewno nie poprzestałam: )
Uwaga techniczna- ciasto może lekko opaść w środku pod koniec pieczenia, jednak, kiedy odwrócicie go do góry nogami wszystko wróci do normy: )

Piegusek
keksówka o dł. 30 cm.

składniki:
- 160 g mąki tortowej
- 6- 7 dużych białek- ogółem szklanka białek
- 220 g cukru
- 150 g suchego maku
- 100 g oleju rzepakowego lub roztopionego i ostudzonego masła
- 2 łyżeczki proszku do pieczenia

Piekarnik nastawić na 180 stopni- termoobieg.
Mąkę przesiać i dodać do miski razem z proszkiem do pieczenia i makiem. Wymieszać i odstawić.
Białka ubić na sztywno ze szczyptą soli, następnie dodawać partami cukier i miksować do uzyskania gładkiej i gęstej piany. Powoli dodawać stopione masło lub olej, cały czas miksując.
Do piany z białek dodać sypkie składniki i delikatnie ale dokładnie wymieszać szpatułką.
Keksówkę wyłożyć papierem do pieczenia i wypełnić nią ciasto. Następnie całość wstawić do nagrzanego piekarnika i piec ok 40 minut do suchego patyczka. Ciasto pod koniec pieczenia może lekko opaść na środku. Po upieczeniu ciasta chwilę go ostudzić następnie odwrócić do góry nogami, zdjąć keksówkę i papier do pieczenia i pozostawić do całkowitego wystygnięcia.

składniki na wierzch:
- 150 g kremowego serka śmietankowego
- 40 g cukru pudru
- 1 łyżka mleka
- garść pestek granatu i suchy mak do ozdobienia

Serek zmiksować z cukrem pudrem i mlekiem do uzyskania gęstego i puszystego kremu. Zimne ciasto udekorować kremem, posypać pestkami granatu i makiem.
Smacznego!

Poppy seed white cake
30 cm loaf pan

ingredients:
- 160 g cake flour
- 6-7 egg whites- 1 cup egg whites
- 220 g sugar
- 150 g dry poppy seeds
- 100 g canola oil or cooled melted butter
- 2 teaspoons baking powder

Preheat oven to 180 C. Butter the loaf pan and line with parchent paper.
Sift flour with baking powder and poppy seeds, stir to combine and set aside.
In a mixing bowl beat whites with pinch of salt until stiff peaks. Gradually add sugar, beating all the time to get a shiny and thick foam. Gradually add oil and mix to combine. Add partially dry ingredients into the foam and stir carefully with spatula to combine. Pour batter into the prepared loaf pan and put into the preheated oven, bake 40 minutes until a toothpick inserted into the center of the cake comes out clean. Cake during baking could rise and fall a little bit, but it's normal. After baking remove cake from the oven, let cool for 10 minutes and put upside down, leave to cool completely.

Ingredients for topping:
- 150 g cream cheese
- 40 g icing sugar
- 1 tablespoon milk
- one handful pomegranate
- poppy seeds for sprinkle

Mix cream cheese with icing sugar and milk until fluffy cream. Decorate cooled cake with frosting, sprinkle with pomegranate and poppy seeds.
Enjoy!





17 komentarzy:

  1. słyszałam o tym ciachu, ale nigdy nie miałam okazji jeszcze go konsumować :)
    Aaa.. no i pierwszy raz widzę go w takiej to oprawie: pestki granatu, ulala! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie jadłam jeszcze takiego ciasta, ale wygląda ono bardzo smacznie.
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Środek bardzo zachęca do spróbowania :)

    OdpowiedzUsuń
  4. pięknie! chętnie skorzystam z przepisu.

    OdpowiedzUsuń
  5. Oja! Ale smakowicie :) i wydaje się łatwy w zrobieniu! Trzeba spróbować :)

    www.sagneska.pl

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam pieguska, choć u mnie robi się go głównie na Wielkanoc :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Wyglada przeuroczo! Ja tez na pewno nie poprzestalabym na jednym kawalku ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ta biel i ta czerwień..idealne uzupełnienie :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Przystojniak z tego pieguska i z granatem mu do twarzy ;-)

    OdpowiedzUsuń
  10. Jak mi się te pieguski zawsze podobają :) Angie życzę zdrowych i spokojnych Świąt! :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Świetny pomysł na wykorzystanie białek! Ja z ich nadmiaru zrobiłam muffinki :)
    Polewę muszę muszę wypróbować!

    OdpowiedzUsuń
  12. Najładniejszy piegusek jaki do tej pory widziałam :D Z polewą śmietankową i granatem wygląda bardzo świątecznie :D Wesołych i pogodnych świąt :D

    OdpowiedzUsuń
  13. Pieguska w tak pięknej świątecznej odsłonie widzę pierwszy raz - cudny! :) Mniaaam.

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo dobrze wychodzi, ale ja dodałam płaską łyżkę mąki ziemniaczanej i tym sposobem uniknęłam opadnięcia ciasta...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O! Bardzo dziękuję za radę, następnym razem skorzystam: ) Cieszę się, że Ci smakuje; )
      Pozdrawiam!

      Usuń

Jest mi bardzo miło za każdym razem, kiedy wyrazisz swoją opinię: )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...