wtorek, 2 grudnia 2014

Chleb gryczany z rodzynkami

Chleb gryczany na zakwasie z rodzynkami

Buckwheat sourdough bread with raisins, for English scroll down


Przedstawiam Wam faworyta mojej mamy. To właśnie ona była tym chlebem zachwycona, choć dla mnie też jest jednym z najlepszych, jakie zrobiłam. Zjadłyśmy go w dwa dni, taki był dobry. 
Przyznam szczerze nie miałam bladego pojęcia czy ten chleb mi wyjdzie, ponieważ nie byłam zbyt dobrze zaznajomiona z mąką gryczaną. Słyszałam, że podobno jest bardzo sympatyczna w obsłudze, jednak nie miałam jakoś okazji jeszcze z niej korzystać. I to był błąd, bo mąka gryczana jest fantastyczna! Jest bardzo prosta w użytkowaniu, a jej dodatek wzmacnia charakter i smak dania.
Tak było z tym chlebek, choć należy do gatunku moich ulubionych- mokrych i ciężkich, więc, jak tylko go ukroiłam, wiedziałam, że będzie mi smakował; ) 
Polecam Wam go serdecznie, moja mama zresztą też: )

Chleb gryczany na zakwasie z rodzynkami
keksówka o dł. 26 cm

składniki:
- 200 g mąki gryczanej
- 100 g mąki pszennej chlebowej
- 300 g letniej wody
- 200 g aktywnego zakwasu dokarmionego 10- 12 godzin wcześniej
- 10 g soli
- 70 g rodzynek

Suche składniki przesypać do miski, wymieszać. Dodać zakwas, wodę i wszystko wymieszać do całkowitego połączenia, dodać rodzynki i wymieszać jeszcze raz.
Keksówkę natłuścić olejem i wysypać otrębami żytnimi. Ciasto przełożyć do keksówki, wyrównać, przykryć folią spożywczą i odstawić w ciepłe miejsce do podwojenia objętości- u mnie trwało to 4.5 godziny.
W międzyczasie nastawić piekarnik na 210 stopni- grzanie góra- dół.
Gotowy bochenek umieścić w nagrzanym piekarniku i piec ok godziny. Po tym czasie chleb wyciągnąć i odstawić do całkowitego wystygnięcia. Polecam przeczekać z krojeniem do następnego dnia, wtedy miąższ się ustabilizuje i chleb będzie jeszcze smaczniejszy.
Więcej na temat przygotowania pieczywa znajdziesz tutaj.
Smacznego!

Buckwheat sourdough bread with raisins
26 cm loaf pan

ingredients:
- 200 g buckwheat flour
- 100 g bread flour
- 300 g lukewarm water
- 200 g active rye sourdough starter
- 10 g salt
- 70 g raisins

Butter and sprinkle loaf pan with brans, set aside.
Combine all dry ingredients in a bowl, add sourdough starter, water and stir to combine. Add raisins and stir again. Pour dough into the prepared pan, even with wet spoon, cover with plastic foil and set aside to rise, approx 4-  5 hours. Dough shoul rise to the edges off the pan.
Meanwhile preheat oven to 210 C.
Put risen bread into the preheated oven and bake approx. 1 hour. Remove bread from the oven and set aside to cool completely.
More informations about makin homemade breads you can find here.
Enjoy!



18 komentarzy:

  1. My też lubimy takie właśnie chleby :) Z rodzynkami wygląda imponująco! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak zwykle u Ciebie kolejny pyszny chlebek :) Po Twoim opisie jestem bardzo zachęcona :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękny! Uwielbiam chleby ze słodkim akcentem ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. przepis wypróbuje i dam znać jak smakował chlebek :)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czekam na relację w takim razie; 0)

      Usuń
    2. chlebek genialny :) już żałuje że zrobiłam tylko jeden :) na pewno pojawi się u mnie na blogu. Gratuluje przepisu :)

      Usuń
    3. Bardzo się cieszę, że ci smakował i czekam na wpis!: ))

      Usuń
  5. zakwasu niestety nie mam, ale gdybym miała już by czekał na wypiek :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Oj, zjadłabym taki chlebek na kolację! Robiłam kiedyś z mąki gryczanej ciasto marchewkowe - też pycha :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Jestem na etapie produkcji zakwasu, kiedy tylko będzie godny dodania, biorę się za takie wypieki :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Rodzynki? O fu! Wyjmuj je :P

    OdpowiedzUsuń
  9. A ja lubię chleb z rodzynkami! Wiem bez próbowania, że ten chleb na pewno by mi posmakował! Wygląda doskonale!

    OdpowiedzUsuń
  10. Muszę się przemóc i upiec kiedyś chleb! Chociaż zakwas mnie przeraża :(

    www.sagneska.pl

    OdpowiedzUsuń
  11. Świetny pomysł na chleb :) Piękny ci wyszedł!

    OdpowiedzUsuń
  12. Mąka gryczana jest wspaniała, bez niej nie ma u mnie pieczenia <3 już niedługo będę kombinować z jakimś chlebem, tylko wolałabym zmajstrować coś bezglutenowego, żebym mogła się bezkarnie napchać...:D

    OdpowiedzUsuń
  13. Wcale mnie nie dziwi, że został ten chleb tak uwielbiony przez Twoją mamę 🙂 Jest rewelacyjny w smaku 😍

    OdpowiedzUsuń

Jest mi bardzo miło za każdym razem, kiedy wyrazisz swoją opinię: )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...