czwartek, 16 października 2014

World Bread Day: Chleb pszenno- żytni dwukolorowy

Chleb dwukolorowy, pszenno- zytni

Wheat and rye bread, for English scroll down


Nie będzie dla Was zaskoczeniem, jeśli przyznam się Wam, że upiekłam go ze względu na wygląd. Tak bardzo mi się spodobał, więc stwierdziłam, że nie mogę odpuścić sobie takiego chleba. Początkowo też myślałam, że do ciemnego ciasta dodano melasę, a tutaj niespodzianka- nasze zwykłe kakao. Pomyślałam sobie, hm, a nie będzie to czasem chleb o takim słodkawym posmaku? Postanowiłam jednak spróbować i wiecie co? W ogóle nie czuć kakao! Jest to to dodatek, który ma uprzyjemniać nasz widok, absolutnie nie gryzie się ze smakiem chleba i spokojnie można go jeść na wytrawnie. A jego wygląd przysparza nam jeszcze więcej radości: )
Tak więc na World Bread Day mam dla Was wspaniały dwukolorowy chleb, róbcie koniecznie!: )

Chleb pszenno- żytni dwukolorowy
1 bochenek

składniki:
- 150 g mąki żytniej jasnej typ 720
- 260 g mąki pszennej chlebowej
- 290 g wody( 145+ 145 g osobno>
- 1 łyżka cukru
- 1 łyżeczka soli
- 1 łyżeczka kminku- jest dosyć mocno wyczuwalny, więc jeśli nie przepadacie za kminkiem dajcie tylko 1/2 łyżeczki
- 1 łyżka kakao
- 7 g drożdży suchych

Do miski wsypać mąki, cukier, sól, kminek i drożdże. Wymieszać i podzielić składniki na pół, do jednej połówki dodać kakao. Do obydwu misek wlać wodę, do każdej po 145 g, następnie zagnieść elastyczne ciasto. Do białego ciasto można pod koniec dodać odrobinę mąki. Ciasta odstawić do wyrośnięcia na 1.5 godziny, po 45 minutach składając je raz.
Obydwa ciasta po wyrastaniu rozwałkować na duży prostokąt- ok 35x 27 cm. Na biały płat ciasta nałożyć ciemny, złożyć 1/3 górną część ciasta do środka, zagiąć rogi <jak na zdjęciach> a następnie rolować, mocno przyciskając, obydwa płaty, aby dobrze do siebie przylegały. Chleb włożyć złączeniem do góry do kosza do wyrastania obficie wysypanego mąką na 45 minut.
W międzyczasie nastawić piekarnik na 220 stopni- grzanie góra dół.
Kiedy chleb wyrośnie przełożyć go na blachę do pieczenia, naciąć i wstawić do zaparowanego i rozgrzanego piekarnika< przed włożeniem chleba popryskać piekarnik wodą>. Piec w 220 stopniach 10 minut a następnie 30 minut w 200 stopniach.
Gotowy chleb ostudzić na kratce.
Więcej na temat przygotowania domowego pieczywa znajdziesz tutaj.
Smacznego!

Wheat and rye bread
1 loaf

ingredients:
- 150 g light rye flour
- 260 g bread flour
- 290 g water
- 1 tablespoon sugar
- 1 teaspoon cumin seeds
- 1 tablespoon cocoa powder
- 7 g active dry yeast

In a bowl combine flour, sugar, salt, cumin and yeast. Divide into two parts and add cocoa to the one part. Pour water into bowls( 145g each) and knead elastic and smooth dough, take into the bowl, cover with a clean cloth and set aside for 1.5 hours, folding once after 45 minutes.
Deflate doughs and roll out into a big rectangles 35x 27 cm. Next take the dark rectangle onto the white, fold 1/3 upper part into the center, then fold corners and roll into a roller.Take the dough smooth side down into the floured bread basket and set aside for 45 minutes.
Meanwhile preheat oven to 220 C.
Take the risen bread onto the baking sheet smooth side up and cut the top surface. Take into the preheated oven and bake 10 minutes then reduce temperature to 200C and bake another 30 minutes. Take the bread from the oven and set aside to cool.
More informations about making homemade bread you can find here.
Enjoy!







30 komentarzy:

  1. Wygląda po prostu oszałamiająco. :)

    Ps. W składnikach dwa razy pojawia się kminek :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za informacje, już piprawiłam przepis:))

      Usuń
  2. Pięknie zakręcony! Bochenek wyszedł ci fantastycznie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękne zdjęcia, apetyczny chlebek! Zapisuję przepis, bo aż u mnie chlebem pachnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Faktycznie zachwyca wyglądem. Jestem nim oczarowana! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ile tego kakao, żeby nie przesadzić?

    Piękny chleb!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Już poprawiłam przepis:) powinna być 1 łyżka kakao:)

      Usuń
  6. Chleb wygląda pięknie - jest po prostu śliczny!

    OdpowiedzUsuń
  7. Genialna rolada chlebowa. Jesteś miszczem piekarni! :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Jeden problem - nie lubię kminku! Ale tak specjalnie dla mnie to chyba zrobiłabyś bez, coooo? :) Bo wygląda oszałamiająco. Na początku myślałam, że to jakiś cinnamon roll bread (co też byłoby zajebistym pomysłem), ale Ty i tak po swojemu rozwaliłaś system. Kanapki z tego chleba to czyste hipsterstwo :*

    OdpowiedzUsuń
  9. szkoda, że ta warstwa kakaowa nie jest z nutella ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. jej, wygląda niczym rolada lodowa :D
    naprawdę cudowny pomysł. nie ma to jak domowe pieczywko!

    OdpowiedzUsuń
  11. wow.. :D doobra, ty pomyślałaś o melasie, a ja, baran jeden?
    Żeś mąki dwie bardzo różne użyła.. :D
    ale efekt? Kurka fajny :)
    ciekawi mnie smak kakao z szynką na chlebie i pomidorze :D wie, że mówisz, że się nie gryzie, no aleee.. :D

    P.S. Piękną skórkę otrzymał z wierzchu, bomba!

    OdpowiedzUsuń
  12. świetnie wygląda ten chleb :) ciekawe jak smakuje :)

    OdpowiedzUsuń
  13. niesamowity!!! gdyby nie choroba to właśnie ten bochenek bym upiekła :)
    zapisuję

    OdpowiedzUsuń
  14. Powiem tyle- wygląda nieziemsko!

    OdpowiedzUsuń
  15. no, no, no! ale super :) te kolory są świetne, takiego chleba jeszcze nie jadłam! niesamowita jesteś, wypieki robisz nieziemskie! :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Z takiego aż miło zjeść kanapke :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Wygląda genialnie!
    Ciężko się takiemu cudowi oprzeć :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Wow, genialny bochenek! *.*
    Cudowny wypiek!

    OdpowiedzUsuń
  19. az szkoda go jesc taki piekny jest ♡

    OdpowiedzUsuń
  20. O kurczaki, wyglada niesamowicie!!

    OdpowiedzUsuń
  21. Woooow, ale fajny ten chlebuś. Taki kolorowy, zakręcony :-)

    OdpowiedzUsuń
  22. Pięknie wygląda taki dwukolorek! A jak musiał smakowac :) Chyba wiem, czego będę się teraz uczyć piec :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Piękny ten chlebek! Super pomysł, że dwukolorowy :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Wygląda jak z piekarni! Jestem zachwycona :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Ciekawie zakręcony, podobają mi się proporcje mąki, spodziewam się, że będzie pyszny, bo go zrobię. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  26. Chlebek jest przepyszny 😋 Do tego idealnie wypieczony, chrupiąca skórka i przyjemnie miękki miąsz.I oczywiście cieszy oko.

    OdpowiedzUsuń

Jest mi bardzo miło za każdym razem, kiedy wyrazisz swoją opinię: )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...