wtorek, 18 lutego 2014

Rok bloga i tort (koniecznie) cynamonowy!

Tort cynamonowy



Nie mam pojęcia, kiedy ten rok minął. Z jednej strony jestem szczęśliwa, że już rok mogę dzielić się z Wami swoimi kuchennymi pomysłami, ale z drugiej strony przeraża mnie trochę fakt tak szybko upływającego czasu. Niemniej, urodziny to czas celebrowania, tak więc nie mogło zabraknąć czegoś, co absolutnie wpisałoby się w atmosferę świętowania. Tort. Szczerze mówiąc uwielbiam je robić, a nie często mi się to zdarza, więc tym bardziej za każdym razem, kiedy mam okazję, staram się, aby efekt był, jak najbardziej zadowalający. Nie mogło oczywiście zabraknąć tego, którego uwielbiam, czyli cynamonu, a właściwie sporej jego szczypty; ) Po raz pierwszy robiłam też krem maślany na bazie szwajcarskiej. Obawiałam się tego, co może mi wyjść, to miksowanie i białka i masło...Okazuje się, że krem ten robi się bardzo prosto i nie trzeba do niego bardzo dobrego miksera, mój ręczny staruszek doskonale sobie poradził: ) A ten krem nadaje się do tortów, jak żaden inny, jest piekielnie słodki, trzyma się idealnie, można z nim eksperymentować i tworzyć fantazyjne wzory, jest naprawdę idealny do tortów.

Ten rok to tak naprawdę Wasza zasługa, bo to dla Was wstaję z nową dawką motywacji do działania. Jestem Wam ogromnie wdzięczna za każdy komentarz, za każde miłe słowo i również za to mniej miłe, ale konstruktywne zdanie. Mam nadzieję, że będę w stanie, jak najdłużej dzielić się z Wami moją pasją, która mówiąc szczerze pochłonęła mnie całkowicie. 
Zapraszam Was więc na tort, bardzo personalny, bardzo ważny i cały w cynamonie; )

Dziękuję!

Tort cynamonowy
tortownica o średnicy 16 cm

składniki na ciasto:
- 260 g mąki pszennej
- 250 g cukru
- 1.5 łyżeczki proszku do pieczenia
- 1.5 łyżeczki sody oczyszczonej
- 90 g kakao
- szczypta soli
- 200 ml maślanki
- 3 rozkłócone jajka
- 190 ml mocnej kawy<zimnej>
- 110 ml oleju rzepakowego
- 1 łyżeczka ekstraktu waniliowego

Piekarnik nastawić na 180 stopni< termoobieg>
Dwie tortownice o średnicy 18 centymetrów wyłożyć papierem do pieczenia na dnie, a boki posmarować masłem.*
Wszystkie suche składniki przesiać do jednej miski, odstawić. Wszystkie mokre składniki wymieszać ze sobą trzepaczką. 
Mokre składniki dodać do suchych i wymieszać do połączenia. Ciasto będzie lejące się, takie ma być. 
Gotowe ciasto przelać po równo do tortownic, wstawić do nagrzanego piekarnika i piec 35- 40 minut do suchego patyczka.
Po upieczeniu odstawić do ostudzenia. Kiedy ciasto całkowicie się ostudzi odciąć górkę ciasta a resztę pokroić na 3 równe blaty. Pozostałe górki ciasta zostawić, będą potrzebne.

składniki na środek:
- 400 ml śmietanki kremówki 36%
- 200 g mascarpone
- 2 łyżki cukru pudru
- 1/2 łyżeczki cynamonu

Śmietankę ubić na sztywno, W połowie ubijania dodać cukier puder. Kiedy Śmietanka będzie ubita, dodawać powoli mascarpone, nadal ubijając. Na sam koniec dodać cynamon i jeszcze raz zmiksować całość. Odstawić do lodówki na czas robienia kremu maślanego.

składniki na wierzch- krem maślany na bazie szwajcarskiej
- 4 białka- 120 g
- 275 g miękkiego masła pokrojonego w kostkę
- 200 g brązowego cukru
- 1/2 łyżeczki cynamonu
- szczypta soli

Białka dodać do miski razem z cukrem i solą. Miskę postawić na kąpieli wodnej i podgrzewać, aż cukier całkowicie się rozpuści i masa będzie dosyć ciepła. Wtedy zdjąć miskę z kąpieli wodnej i zacząć ubijać białka do uzyskania bardzo gęstej i błyszczącej masy. Zajmie to ok 10 minut. Masa powinna wyraźnie ostygnąć. Ja na sam koniec ubijania wstawiłam jeszcze miskę do zimnej wody i ubijałam jeszcze przez chwilę. 
Kiedy masa będzie zimna powoli, cały czas miksując dodawać masło, kawałek po kawałku. Masa po dodaniu masła może robić się rzadsza i wyglądać, jakby się zważyła. Jest to zabieg naturalny i nie należy się tym przejmować tylko ubijać dalej, aż masa będzie wyraźnie gęstnieć. Moja masa jednak nie robiła się rzadsza; ) 
Gdy masa będzie już gotowa, należy dodać cynamon i pomiksować jeszcze krótką chwilę do połączenia.

składniki na nasączenie:
- 1 łyżka wiśniówki
- 1 łyżka wody

Składniki wymieszać ze sobą

składniki na czekoladowe kulki:
- "górki" ciasta, które zostały po przecinaniu ciasta na blaty
- spora garść- ok 50 g płatków migdałowych, rozgniecionych rękami na mniejsze kawałki
- chlust mleka- ok 20- 30 ml
- 1/4 łyżeczki cynamonu
- 1 łyżeczka miodu

Ciasto rozkruszyć na okruchy, dodać cynamon, miód i tyle mleka, aby masa ciasta po wymieszaniu była gliniasta. Z masy lepić małe kulki i obtaczać je w rozgniecionych płatkach migdałowych. Powinno wyjść ok 20 kulek.

składanie tortu:
Na paterę położyć pierwszy blat ciasta, nasączyć go i wysmarować częścią kremu z mascarpone. Następnie ułożyć drugi blat, nasączyć go i przykryć kremem z mascarpone. Postępować tak za każdym razem, do wyczerpania się blatów ciasta. Ostatniego blatu ciasta, który jest na samej górze już nie smarować kremem z mascarpone, a jedynie go nasączyć.
Następnie cienką warstwą kremu maślanego wyrównać boki ciasta, aby nie było dziur, żeby łatwo można było go posmarować. Pozostałą częścią kremu maślanego wysmarować boki i wierzch tortu, wyrównać według własnych upodobań, ja używam do tego drewnianej łyżki do naleśników; )
Na wierzch tortu ułożyć czekoladowe kulki. Tort najlepiej wstawić do lodówki, aby stężał.
Smacznego!

* jeśli nie macie dwóch identycznych tortownic, przygotowywanie ciasta i pieczenie można podzielić na dwie części. Ja tak zrobiłam, ponieważ nie mam drugiej takiej tortownicy. Należy jednak pamiętać o tym, że kiedy dzielimy pieczenie ciasta na dwa razy, drugą połowę składników należy przygotować i wymieszać dopiero wtedy kiedy pierwsza połowa jest już upieczona. Wtedy ostrożnie wyjąć z tortownicy pierwszą część upieczonego już ciasta, odstawić do ostudzenia, przygotować ponownie tortownicę, wykładając ją papierem do pieczenia i natłuszczając i wlać do niej drugą połowę ciasta. 



inspiracja: klik klik
Mascarpone Karnawał 2014

27 komentarzy:

  1. Jaki piękny, wysoki i cudny! I jeszcze cynamonowy, rozpływam się *.*

    OdpowiedzUsuń
  2. bo jak się robi przyjemne rzeczy to czas przepływa niezauważony :) oby tak dalej! oby jeszcze więcej radości i sukcesów z blogowania. oby jeszcze więcej cynamonu, przedawkowanie go nie ma racji bytu! :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję!! Mam nadzieję, że jak najdłużej wytrwam w blogowaniu:)

      Usuń
  3. Ojeju jak pysznie wyglada no i cynnamonowy! <3
    witkaa.blogspot.co.uk

    OdpowiedzUsuń
  4. Idealnie uczczony rok bloga!
    Obyś była z nami jak najdłużej ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. gratuluję roku!! Sto Lat i kolejnych rocznic życzę :* jeden z najfantastyczniejszych blogów, który chętnie oglądam regularnie :) czekam na więcej pyszności ;)
    i jest cynamon <3 cudowny ten torcik!

    OdpowiedzUsuń
  6. cudowny to rok był i tyle! :) Mam nadzieje, że na nim się nie skończy :D!
    Ale, ale-przeanalizowałam sobie przepis i nie wiem jak mogłaś do tego dopuścić..! Nie ma, powtarzam NIE MA cynamonu w cieście! Jest w kremie, kulkach, ale nie w cieście!
    Ja się pytam-dlaczego?

    OdpowiedzUsuń
  7. To zdecydowanie najcudowniejszy tort jaki widziałam! Życzę Ci jeszcze więcej takich wspaniałych i pysznych pomysłów :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Tym tortem.. powaliłaś mnie na kolana! Jest piękny, dostojny i nie przekombinowany. Idealny na świętowanie cynamonowej rocznicy :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Tort robi wrażenie!
    Gratuluję rocznicy:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Wszystkiego najlepszego! Tort prezentuje się bardzo okazale ;) Pozdrawiam, gingerbreath.blox.pl

    OdpowiedzUsuń
  11. Gratulacje z okazji urodzin bloga i wszystkiego dobrego na kolejne lata! Dużo nowych inspiracji i cierpliwości :)

    A tort prezentuje się wyśmienicie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Inspiracja i cierpliwość na pewno mi się przydadzą!
      Dziękuję!

      Usuń
  12. Super, gratuluję! Torta ślicznego wyczarowałaś i życzę Ci jeszcze wielu takich :-)

    OdpowiedzUsuń
  13. Torcik cudowny :) życzę jeszcze wielu wspaniałych przepisów !

    OdpowiedzUsuń
  14. Kochana, życzę Ci kolejnych lat z Nami. Dodawaj przepisy, boskie zdjęcia i bądź z nami :) Wszystkiego Naj!

    OdpowiedzUsuń

Jest mi bardzo miło za każdym razem, kiedy wyrazisz swoją opinię: )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...