piątek, 9 maja 2014

Ucierane z rabarbarem i budyniem, najlepsze.

Ciasto ucierane z rabarbarem i budyniem



Rabarbar u mnie w domu w zasadzie lubię tylko ja i babcia. W zasadzie, bo kiedy robię ciasto z rabarbarem to nagle wszyscy w domu jakimś dziwnym trafem sięgają po kilka kawałków ciasta. Jak to możliwe? To właśnie jest ten fenomen rabarbaru, niby kwaśny i niedobry, a w cieście nabiera kompletnie innego znaczenia.
Ale ciasta z rabarbarem należy robić z rozwagą. Nie może być zbyt kwaśne, bo będzie po prostu niesmaczne, przynajmniej ja tak uważam. Tak więc samo ciasto powinno być słodkie lub dodatek do niego powinien mieć przyjemnie kontrastujący smak w porównaniu do kwaśnego rabarbaru.
Ja wybrałam ucierane ciasto, które samo w sobie jest słodkie i budyń, który fenomenalnie sprawdza się w połączeniu z rabarbarem.
I, jako że babcia lubi rabarbar, jest to ciasto na jej urodziny, które obchodzi właśnie dzisiaj: )

Ciasto ucierane z rabarbarem i budyniem
tortownica o średnicy 21 cm

składniki na budyń:
- 250 ml mleka
- 1 żółtko
- 1 łyżka mąki pszennej
- 1 łyżka mąki ziemniaczanej
- 20 g cukru waniliowego
- 60 g cukru białego
- 1 łyżeczka ekstraktu waniliowego

50 ml mleka wymieszać z mąką pszenną i ziemniaczaną na gładką pastę. Żółtko utrzeć z cukrem waniliowym i z 30 g cukru białego na puszysty kogel mogel. Następnie do masy żółtkowej dodać pastę mączną i zmiksować do połączenia. 200 ml mleka i pozostałość cukru zagotować na ogniu. Kiedy mleko będzie się gotować dodawać do niego cały czas kogel mogel z mąką i mieszać trzepaczką do uzyskania gęstego budyniu, dodać ekstrakt i mieszać jeszcze przez chwilę. Bezpośrednio na budyń położyć folię spożywczą i odstawić do wystygnięcia na czas robienia ciasta.

składniki na ciasto:
- 185 g mąki pszennej
- 2 łyżeczki proszku do pieczenia
- 2 jajka
- 110 g cukru
- 200 g miękkiego masła
- 40 g proszku budyniowego bez cukru- 1 opakowanie
- 1 łyżeczka ekstraktu waniliowego
- 2 łyżki cukru trzcinowego
- 3 łodygi rabarbaru- ok 400- 450 g przed obraniem

Mąkę przesiać razem z proszkiem do pieczenia i proszkiem budyniowym do miski, odstawić. Rabarbar obrać i pokroić na ok 9 cm paski, zasypać 1 łyżką cukru trzcinowego i odstawić.
Piekarnik nastawić na 180 stopni- grzanie góra- dół.
Masło utrzeć z cukrem na jasny i puszysty krem, dodawać po jednym jajku, miksując dobrze za każdym razem przed dodaniem następnego. Następnie w dwóch partiach dodać suche składniki i ekstrakt, wymieszać tylko do połączenia. Ciasto będzie bardzo gęste i takie powinno być.
Dno tortownicy wyłożyć proszkiem do pieczenia, boki wysmarować masłem. Na dno wyłożyć połowę ciasta i rozsmarować po całej powierzchni, następnie dodać budyń i również wysmarować po całej powierzchni. Całość przykryć pozostałym ciastem- ciasto będzie gęste, dlatego rozprowadzanie go po budyniu nie będzie dosyć proste i może być lekko irytujące; D
Na wierzch ciasta ułożyć okrężnie rabarbar, posypać łyżką cukru trzcinowego i wstawić do nagrzanego piekarnika. Piec ok 1 godziny i 15- 20 minut. Patyczek włożony w ciasto może być lekko mazisty od budyniu, jednak powinien być w miarę suchy.
Gotowe ciasto wyjąć z piekarnika i odstawić do całkowitego ostudzenia. Podawać posypane cukrem pudrem.
Smacznego!





Rabarbalove

7 komentarzy:

  1. jej... 4 lata nie jadłam rabarbaru! A bardzo go lubię: ale właśnie w formie wypieku, lub kompotu :D
    Cudowne zdjęcia, cudowny smak ciasta..
    Mogę wpaść na kawałek do herbatki? :)

    OdpowiedzUsuń
  2. ja ostatnio robiłam z bezą i kruszonką, a twoje z budyniem kusi mnie jeszcze bardziej! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wygląda przepysznie :) Ciasta z rabarbarem zawsze pysznie smakują :)

    OdpowiedzUsuń
  4. U mnie w kuchni niespodziewanie pojawiła się kolejna porcja rabarbaru, trzeba będzie coś wyczarować. Kto wie, może właśnie to ciasto :)

    OdpowiedzUsuń
  5. kurcze a miałam w planach babeczki, ale może zdecyduję się na to pyszne ciasto :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Och uwielbiam rabarbar! Chętnie podkradnę Twój przepis. Super te deski z drzewa :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Zapisuję, muszę takie zrobić!

    OdpowiedzUsuń

Jest mi bardzo miło za każdym razem, kiedy wyrazisz swoją opinię: )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...