piątek, 15 sierpnia 2014

Bezglutenowe eksperymenty: Borówkowa krajanka< może być też wegańska>

Bezglutenowa borówkowa krajanka

Gluten free ( could be vegan) blueberry bars, for English scroll down


Nie. Nie jestem ani wegetarianką, ani weganką, ani witarianką, ani nie posiadam nietolerancji na gluten. I nie mam potrzeby zastępować produktów zwierzęcych lub odzwierzęcym tymi roślinnymi, kiedy nie muszę lub nie mam ochoty. U mnie w rodzinie również nie ma osób, które przestrzegałyby tych zasad.
Ale czasem przecież można skusić się na przepis trochę inny, odchodzący od reguły. Poza tym być może ktoś z Was ma jakieś tam swoje zasady żywieniowe, którymi podąża, więc warto czasami pokusić się o coś innego.
To ciasto jest zdecydowanie "inne", charakterystyczne, nieporównywalne do żadnego innego, jakie jadłam kiedyś. Jest mało słodkie, lekko ciągnące się, ale powiem szczerze zasmakowało mi, mimo swojej charakterności. Choć mojej mamie w ogóle nie smakuje, a babcia jest pomiędzy; D
Ciasto może być wegańskie, jeśli tylko użyjecie zamienników, jakie wypisałam w nawiasach: )) Warto go spróbować, żeby się przekonać czy taki smak nam odpowiada. Ja jestem na tak, choć przyznam bez bicia- wolę typową babkę z jagodami; D

Bezglutenowa borówkowa krajanka <również wegańska>
forma 17x 22 cm

składniki na "spód"
- 75 g mąki owsianej*
- 30 g masła < w wersji wegańskiej zastąpić np dobrej jakości margaryną bezmleczną, olejem palmowym  lub kokosowym>
- 2 łyżki wody
- 1 łyżka miodu <w wersji wegańskiej zastąpić syropem klonowym bądź melasą>
- 1 łyżka syropu klonowego

Masło lub inny tłuszcz roztopić w garnuszku. Wszystkie składniki połączyć ze sobą, aby utworzyła się zwarta kula. Ciastem wylepić dno foremki, które wyłożone jest papierem do pieczenia. Formę wstawić do lodówki.

składniki na wierzch:
- 250 g borówek amerykańskich
- 100 g mąki owsianej*
- 90 g miodu < w wersji wegańskiej zastąpić syropem klonowym lub melasą>
- 90 g masła< w wersji wegańskiej zastąpić np dobrej jakości margaryną bezmleczną, olejem palmowym lub kokosowym>

Borówki zblendować na puree. Masło roztopić w garnuszku. Wszystkie składniki połączyć bardzo dobrze ze sobą do uzyskania gęstej masy. Masę wylać na schłodzony spód, wyrównać i wstawić do lodówki na dobrych parę godzin lub całą noc. 
Ciasto kroić i podawać od razu po wyjęciu z lodówki, kiedy znajduje się dłużej w temperaturze pokojowej bardzo mięknie.
Smacznego!

* pamiętajcie, jeśli jesteście na diecie bezglutenowej, dla pewności wybierzcie certyfikowaną bezglutenową mąkę owsianą, ponieważ te ze zwykłego sklepu mogą zawierać niewielkie ilości glutenu

Gluten free blueberry bars
17x 22 cm form

ingredients for "crust":
- 75 g gluten free oat flour
- 30 g butter (for vegan option you can use vegetable fat: margarine, coconut oil or palm oil(
- 2 tablespoons water
- 1 tablespoon honey (for vegan: maple syrup, agave syrup)
- 1 tablespoon maple syrup

Heat honey and butter in a sauce pan. Combine all ingredients and fill the bottom of the form. Take the form into the fridge while preparing the filling.

ingredients for filling:
- 250 g blueberries
- 100 g oat flour
- 90 g honey (maple syrup, agave syrup)
- 90 g butter( margarine, palm oil or coconut oil)

Blend blueberries into puree and melt butter in the saucepan. Combine all ingredients in a bowl and pour into the form. Take into the fridge and set aside for few hour or best overnigh.
Cut bars with a sharp knife and serve immediately.
Enjoy!



14 komentarzy:

  1. świetna krajanka! zjadłabym z wielką chęcią... nawet już, teraz - jak na nią patrzę od razu mam ochotę chwycić za kawałek :D widzę same moje ulubione składniki - owsiana, klonowy, owoce <3

    OdpowiedzUsuń
  2. Eksperyment widze udany! Chętnie bym się na taką krajankę skusiła :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Patrzę i myślę, że krajanka... krajanka to karmel.. KTO UKRADŁ MÓJ KARMEL?!

    OdpowiedzUsuń
  4. Czy wiesz, że...?
    Coraz bardziej podobają mi się Twoje zdjęcia? ^^

    OdpowiedzUsuń
  5. Takie eksperymenty to ja bardzo lubię. Ciekawa jestem jak smakuje taki borówkowy, bezglutenowy twór :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetny pomysł na pyszną krajankę!

    OdpowiedzUsuń
  7. Bosko wygląda, a jeszcze lepiej smakuje, daję głowę!

    arfashionstyle.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. ciekawe, ale bez pieczenia... mąka?
    to można tak? ;>

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można, można; )) Spróbuj i się przekonaj; D

      Usuń
  9. woowowow wygląda super! jak jakis serniczek, ale zdrowy! :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Intrygujące :) Takie "inne" :)

    OdpowiedzUsuń

Jest mi bardzo miło za każdym razem, kiedy wyrazisz swoją opinię: )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...