czwartek, 29 sierpnia 2013

Bo pomidory w lato są najlepsze!

Słodko- ostry sos pomidorowy



Teraz, kiedy pomidory są najlepsze, warto zrobić parę pomidorowych przetworów na zimę. Bo w zimę pomidory są ohydne. Ja nigdy nie jem takich na sztuki, jeśli robię coś z pomidorów, używam tych z puszki.
Skoro dostałam bardzo dużo pomidorów w to lato,  postanowiłam zrobić sos pomidorowy, a zastanawiam się jeszcze nad ketchupem...
Smak sosu jest bardzo oryginalny, bo mimo, że jest bardzo ostry, na samym początku czuć przyjemną słodycz, która za chwilę przeradza się w intensywny i ostry smak.
Sos ten świetnie łączy się z ryżem, makaronami, może też być podstawą pizzy: ) Jeśli lubicie gładkie sosy, bez problemu można go zblendować. Ja jednak lubię, kiedy wyczuwam w sosie cebulę, czosnek i inne składniki:: )
To już prawie koniec lata, korzystajmy więc z pomidorów i zabierajmy je na zimę!; )

Słodko- ostry sos pomidorowy
2 słoiki 520 g, 2 słoiki 300 g

składniki:

- 3 kg pomidorów
- 3 cebule
- 7 ząbków czosnku- moje były sporej wielkości
- 3 papryczki pepperoni- moje był małe, bo z własnej hodowli i o wiele ostrzejsze niż takie kupne, można więc zastąpić chilli, ale wtedy dodałabym jednak 2
- 15 g listków bazylii
- 2 łyżeczki listków tymianku
- sól, pieprz do smaku
- 1 2 łyżeczki cukru
- oliwa z oliwek do smażenia

Pomidory sparzyć, obrać ze skórki, usunąć gniazda nasienne i pokroić w kostkę. Cebulę,czosnek i papryczki również pokroić w drobną kostkę. W garnku rozgrzać  3 łyżki oliwy. Następnie wrzucić cebulę i smażyć, aż się zmięknie. Dodać pokrojony czosnek i papryczki, smażyć jeszcze 2 minuty. Po tym czasie dodać do garnka pomidory. Dusić pod przykryciem ok 30 minut, aż pomidory całkiem się rozpadną.
Kiedy zamienią się w papkę dodać sól i pieprz do smaku, dodać najpierw jedną łyżeczkę cukru, jeśli będzie dla Was za ostre, dodać drugą. Wszystko zostawić jeszcze na ogniu bez przykrycia, aby woda trochę odparowała i sos stał się gęstszy. Na samym końcu dodać posiekaną bazylię i tymianek. Wszystko wymieszać i gotować jeszcze minutę.
Do wyparzonych słoików nakładać gorący sos, zakręcić wyparzonymi i suchymi nakrętkami. Pasteryzować ok 15- 20 minut od zagotowania wody.
Smacznego!








Zapasy na zimę - I edycja 2013

9 komentarzy:

  1. bardzo lubię ostry smak, szczególnie takich sosach :) fajny pomysł!

    OdpowiedzUsuń
  2. www.anielskieprzysmaki.pl-lubię słodko ostry smak te pomidorki do mnie przemawiają:)Monika Sz

    OdpowiedzUsuń
  3. Łał, super, nabrałam ochoty na robienie takich zapasów :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. robię podobny z mamą, co zbliża się zima :D
    Takie własne sosy są o niebo lepsze niż te kupne :)

    OdpowiedzUsuń
  5. a jakbym chciała dodać chili w proszku to jaka ilość by to musiała być?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najlepiej jest sobie dawkować, zaczęłabym od 1/2 łyżeczki a potem, jeśli byłoby za mało ostre, dodałabym więcej: ) Wszystko zależy od naszych preferencji!: ))
      Pozdrawiam!

      Usuń
    2. dodałam około 1/2 łyżeczki :)) teraz grzecznie stoją w piwnicy i oczekują na degustację :))

      Usuń
    3. Mam nadzieję, że się nie zawiedziesz; ) Koniecznie daj znać, kiedy sos będzie już po degustacji: ))

      Usuń

Jest mi bardzo miło za każdym razem, kiedy wyrazisz swoją opinię: )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...