poniedziałek, 26 sierpnia 2013

Spóźnione małe świętowanie i pyszna tarta

Tarta ze szpinakiem i pomidorkami koktajlowymi z sosem śmietanowym.



Powinnam się trochę wstydzić... Przegapiłam pierwszy setny przepis na blogu; D Nie wiem, jak to się stało. Ale byłam ostatnio tak zabiegana w kuchni i zajęta pisaniem przepisów, że nie zauważyłam, że dokładnie 2 dni temu mój blog przekroczył pierwszą setkę przepisów. Inni powiedzą, co tam 100 przepisów. Dla mnie to dużo. Włożyłam dużo starań i serca, żebym do tego dnia mogła przetrwać na blogu. Po tych 100 przepisach śmiało mogę stwierdzić, że absolutnie nie mam zamiaru rezygnować. Odnalazłam swoją kolejną pasję, a dzielenie się nią z Wami jest następną przyjemnością.
Nie przypuszczałabym, że niewinna i spontaniczna decyzja o założeniu bloga przerodzi się w moją pasję. To wspaniałe uczucie znaleźć kolejną rzecz, która sprawia, że mam uśmiech na twarzy:)

Na dzisiaj przepis na tartę, która podbiła moje serce wszechobecną "kremowością". Szpinak z sosem śmietanowym łączy się idealnie. Do tego kruchutki spód ciasta i soczyste, świeże pomidory. Czego chcieć więcej na niedzielny obiad? No może poobiedniego deseru...: )

ps. Teraz czekam na 1000...; D

Tarta ze szpinakiem, pomidorkami koktajlowymi i sosem śmietanowym
forma na tartę o średnicy 21 cm

składniki na ciasto:

- 180 g mąki pszennej
- 90 g zimnego masła
- 1 żółtko
- 1 łyżka śmietany 18%
- 1 łyżeczka soli

Mąkę przesiać do miski i dodać Sól. Masło pociąć na małe kostki i wrzucić do mąki. Rozcierać masło palcami, aż powstaną okruchy. Następnie dodać żółtko, śmietanę i jak najszybciej zagnieść ciasto, formując je w kulę. Ciasto zawinąć w folię spożywczą, spłaszczyć na kształt dysku i włożyć do lodówki na godzinę.

Po godzinie wyjąć z lodówki i rozwałkować na grubość ok 3-4 mm.
Rozgrzać piekarnik do 190 stopni< termoobieg>
 Za pomocą wałka przenieść ciasto na formę i dokładnie wylepić nim naczynie. Widelcem podziurkować spód tarty. Następnie na ciasto nałożyć folię aluminiową i do środka wsypać groch/ ryż/ migdały/ szklane kulki- tak, żeby obciążyć ciasto. Wstawić do nagrzanego piekarnika i piec ok 15 min, następnie zdjąć obciążenie i piec jeszcze ok 12 minut, aż ciasto się zarumieni.
Po tym czasie wyjąć tartę i poczekać aż się ostudzi< zapobiegnie to namoczeniu spodu podczas pieczenie z nadzieniem>.

Składniki na nadzienie:
- 250 g mrożonego szpinaku w liściach
- 2 ząbki czosnku
- 150 g pomidorków koktajlowych
- 1/2 cebuli
- 250 g sera mascarpone
- 150 g śmietany 18 %\
- 1 jajko
- 1 żółtko
- kilkanaście listków bazylii
- sól i pieprz
- oliwa aromatyzowana czosnkiem do smażenia

Szpinak rozmrozić.
Na patelni rozgrzać jedną łyżkę oliwy. Czosnek pokroić w drobną kostkę i wrzucić na rozgrzaną patelnię. Po chwili dodać szpinak i smażyć przez krótką chwilę. Odstawić z ognia.
Cebulę pokroić w drobną kosteczkę. Do innej patelni wlać łyżkę oliwy i rozgrzać. Po chwili wrzucić cebulkę i zeszklić ją.
Do miski wlać śmietanę, dodać ser mascarpone, jajko i żółtko, wszystko razem energicznie wymieszać. Zeszkloną cebulę dorzucić do masy śmietanowo- jajecznej i wymieszać. Dodać sól i pieprz do smaku.
Pomidorki koktajlowe przekroić na pół.

Na ostudzony spód najpierw równo nałożyć szpinak, następnie wylać sos śmietanowy i rozłożyć pomidorki koktajlowe skórką do dołu, wciskając je do sosu. W wolne miejsca powsadzać listki bazylii.
Całość wstawić do piekarnika i piec przez ok 35- 40 minut, aż sos się zetnie i będzie sprężysty.
Smacznego!






zainspirowana przepisem: klik klik

10 komentarzy:

  1. Uwielbiam takie wytrawne tarty! Uwielbiam, a ... A ostatni raz robiłam ją roku temu, ojej, ale wstyd :D Pamiętam doskonale, bo robiłam ją akurat, gdy rodzice wracali z urlopu, chciałam ich tak przywitać :) I też w tej mojej były pomidory! I Mozzarella, pycha! Dobrze, że mi przypomniałaś o istnieniu czegoś tak pysznego jak tarta :)
    A, no i oczywiście gratuluję tego setnego wpisu i kolejnych setek życzę ;*

    OdpowiedzUsuń
  2. Wiesz, zawsze mam taki problem z tartami - nie chce mi się ich robić, bo mieszkam sama i nie miałby kto zjeść reszty, a jednoporcjową nie jest łatwo zrobić choćby przez wzgląd na formę lub 1 żółtko lub jajko w przepisie. Dlatego tylko czekam, aż ktoś mnie taką uraczy... :) Tą na pewno bym nie pogardziła! Mascrpone, śmietana i pomidorki to cudne połączenie.

    Kolejnych setek :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tam, oj tam, wymyślimy przepis na jednoosobową tartę!
      dzięki; *

      Usuń
  3. Przepyszne. Zrobiłabym co ja gadam zrobię taką wkrótce!:)

    OdpowiedzUsuń
  4. szczególnie lubię szpinakowe wypieki! a taka tarta na pewno pyszna , do tego pomidorki idealne ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. I ja wielbię szpinak, szykowana jak dla mnie:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Oczywiście że 100 przepisow to dużo! Gratulacje :-)
    Ja swoje chyba tez przegapiłam, a jeszcze lepsze, że przegapiłam drugie urodziny...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję: )
      Przynajmniej będziesz wspominać, że przegapiłaś swoje drugie urodziny, to też plus, bo tak naprawdę będziesz o nich w ten sposób pamiętać: )

      Usuń

Jest mi bardzo miło za każdym razem, kiedy wyrazisz swoją opinię: )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...