niedziela, 28 kwietnia 2013

Krucha i delikatna francuska rozkosz

Sakiewki z ciasta francuskiego z ryżem, groszkiem, pieczarkami, serem feta i suszonymi pomidorami z sosem czosnkowym




Uwielbiam ciasto francuskie. Jest kruche, delikatne i bardzo smaczne. Najlepiej smakuje takie domowe, robione cały dzień, cierpliwie wałkowate kilka razy i chłodzone, tak, żeby za chwilę stało się puszystym, chrupiącym, wielowarstwowym cudem.
Niestety na domowe ciasto francuskie trzeba czasu. Oczywiście zrobię kiedyś własne, obiecałam to sobie, ale, jak na razie brakuje tego czasu i muszę się zadowalać gotowym ciastem, które nie jest złe, ale nie jest też idealne.
Z ciasta francuskiego można zrobić mnóstwo rzeczy, jest bardzo uniwersalne i pasuje zarówno do deserów, jak i do dań wytrawnych. Ja skusiłam się tym razem na wersję wytrawną, ponieważ musiałam wykorzystać groszek i suszone pomidory, które zostały mi w lodówce.
Przypomniałam sobie w tym momencie o moich urodzinach i o tym, że zrobiłam wtedy podobne sakiewki, tyle, że z kukurydzą. Doszłam więc do wniosku, że śmiało mogę zastąpić kukurydzę groszkiem, a dodanie suszonych pomidorów sprawi, że danie nabierze wyraźnego smaku i wyrafinowania.
Okazało się, że to bardzo trafne połączenie, po 10 minutach z obiadu zostały jedynie okruszki, a ja byłam z siebie całkowicie zadowolona.
Kolejnym plusem jest fakt, że jeżeli nie robimy własnego ciasta francuskiego, obiad można ugotować w ok 25 min, a jeśli ktoś potrafi się zorganizować w kuchni i posiada umiejętność szybkiego krojenia, może wyrobić się nawet w 20 min.
Nie trzeba więc stać w kuchni przez cały dzień, żeby zjeść pyszny obiad. Wystarczy ciasto francuskie, kilka dodatków i odrobina chęci: )
Przepis można śmiało wykorzystać na imprezę, jako przekąska. Wystarczy, że farsz zrobicie wcześniej a na samej imprezie jedynie dokończycie "dzieło". Szybko, pysznie i bezstresowo; )


Sakiewki z ciasta francuskiego z pieczarkami, zielonym groszkiem, suszonymi pomidorami, ryżem i serem feta z sosem czosnkowym
8 sakiewek

składniki*

- 1 opakowanie ciasta francuskiego
- 300 g pieczarek ważonych po obraniu
- 1 cebula
- 3 ząbki czosnku
- 100 g ryżu długoziarnistego
- 130 g groszku zielonego z puszki
- 70 g suszonych pomidorów odsączonych z oleju
- 1/3 kostki sera feta
- kilka listków bazylii
- 1 łyżeczka tymianku
- sól i pieprz
- 1 rozkłócone jajko
- 1 łyżka oliwy do smażenia

Pieczarki wyczyścić, obrać, przekroić na pół i pokroić na plasterki. Odstawić
Do garnka wlać wodę i posolić. Do gotującej się wody wrzucić ryż< użyłam ryżu w torebkach> i gotować według poleceń na opakowaniu, z tą różnicą, żeby gotować ryż 2 minuty krócej niż jest napisane. Ma być odrobinę twardawy, żeby mógł dojść w piekarniku.
Cebulę  pokroić w drobną kosteczkę. Na patelni rozgrzać łyżkę oliwy i wrzucić cebulę. Smażyć do zeszklenia. Czosnek drobno pokroić i dorzucić do cebuli, smażyć przez ok. 2 minuty.
Do cebuli i czosnku dodać pieczarki, kiedy pieczarki zmiękną dodać tymianek, sól i pieprz< wedle Waszych kubków smakowych: )> i smażyć jeszcze chwilę, tak, aby wyparowała woda.
Suszone pomidory pokroić na drobne kawałki< ja użyłam już krojonych, więc miałam mniej pracy: )>
Następnie ugotowany ryż, groszek i suszone pomidory dodać do pieczarek, wymieszać i pozostawić na ogniu przez 2 minuty.
Po tym czasie zdjąć z ognia i odstawić.
Ser feta pokroić na ok 1- 1.5 cm kostki. Płat ciasta francuskiego wyjąć z opakowania, delikatnie rozwałkować i radełkiem wyciąć 8 prostokątów< najłatwiej jest przeciąć ciasto na 4 wzdłuż krótszego boku i na pół wzdłuż dłuższego boku>.
Piekarnik nagrzać do temperatury 200 stopni< u mnie termoobieg>
Każdy prostokąt rozwałkować jeszcze raz delikatnie i nadkładać solidną łyżkę nadzienia, na środek dodać kostkę sera feta i liść bazylii.
Chwycić za dwa naprzeciwległe rogi ciasta i zlepić. To samo postąpić z kolejnymi dwoma bokami. Powstaną 4 trójkąty, których boki można pozlepiać ze sobą, ale nie trzeba tego robić, ponieważ farsz nie wypłynie na zewnątrz< jedynie pozlepiać na końcach, żeby mieć pewność, że nic nie wyleci>. Ja pozlepiałam ale następnym razem może tego nie zrobię: )
Sakiewki układać na blachę wyłożoną papierem do pieczenia i smarować niewielką ilością rozkłóconego jajka.
Wstawić do nagrzanego piekarnika i piec przez ok 15 min, aż będą miały śliczny, złoty kolor.
Wyjąć z piekarnika po upieczeniu i od razu podawać, u mnie z sosem czosnkowym, ale bazyliowy czy musztardowo- miodowy nada się równie dobrze< ciepłe ciasto francuskie jest najlepsze pod słońcem>

składniki na sos czosnkowy:
- 400 ml jogurtu naturalnego
- 3 ząbki czosnku
- kilka listków bazylii
- sól i pieprz do smaku

Czosnek przepuścić przez praskę, dodać do jogurtu. Listki bazylii zwinąć w cygaro i posiekać niezbyt drobno, dodać do jogurtu. Doprawić solą i pieprzem.
Sos jest bardzo czosnkowy, jeśli wolicie łagodniejszą wersję dodajcie mniej czosnku.
Nie dodaję do sosu majonezu, bo to tylko zbędny cholesterol: )

* z tej porcji zostanie Wam jeszcze farsz, więc można kupić 2 opakowania ciasta francuskiego i zrobić więcej: )















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jest mi bardzo miło za każdym razem, kiedy wyrazisz swoją opinię: )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...