sobota, 12 października 2013

Kawa w cieście, kawa w karmelu.

Kawowe ciasto z kawowym sosem karmelowym



Znowu wspólnie, znowu w piątek. Może to stanie się naszym piątkowym nawykiem?
W tamtym tygodniu bułeczki, a w tym...pyszne ciacho. Jako, że obie z Whiness kochamy kawę, to ciasto było zdecydowanie strzałem w dziesiątkę, jeśli chodzi o nasze kawowe kubki smakowe. Ciasto jest delikatne, mokre, intensywne w smaku- po prostu pyszne.
A karmel... No cóż, to jest dopiero rozpusta dla podniebienia. Bardzo lubię sos karmelowy w klasycznym wydaniu, ale, jakby tak zrobić z kawą?
Nie ma nic lepszego dla fana kawy, jak kawowy sos karmelowy. Do tego kawowe ciasto, kawa w kubku i odpoczynek.
Tak, sos jest pyszny, bez dwóch zdań.
Najśmieszniejsze jest to, że bazą naszego przepisu był włoski blog...Ani ja, ani Whiness włoskiego nie umiemy, więc musiał nam wystarczyć translator; D Ciasto zmodyfikowałam, zmieniłam proporcję i podałam z innym sosem. Najśmieszniejszy jest fakt, że zupełnie nieświadomie zmieniłam sposób jego przygotowania; D Zamiast utrzeć same żółtka z cukrem a pianę z białek dodać na sam koniec, ja utarłam całe jajka z cukrem- tak to właśnie jest, kiedy piecze się ciasta z samego rana... Obawiałam się, ale niepotrzebnie- ani śladu zakalca, mimo że ciasto jest niesamowicie wilgotne.

Kawowe ciasto z kawowym sosem karmelowym
keksówka o długości 30 cm

składniki na ciasto:
- 3 jajka
- 200 g cukru
- 100 g bardzo miękkiego masła
- 320 g mąki pszennej luksusowej
- 2 łyżeczki proszku do pieczenia
- 3 łyżeczki kawy rozpuszczalnej
- 300 ml wrzącej wody
- 1/2 łyżeczki dyniowej przyprawy
- 1 łyżka bułki tartej

Kawę zalać 300 ml wrzącej wody i odstawić, najlepiej do miski z zimną wodą, aby wystygła- kawa do dodania do ciasta może być letnia, ale nie gorąca.
Piekarnik nastawić na 180 stopni <termoobieg>.
Mąkę przesiać razem z proszkiem do pieczenia, dodać dyniową przyprawę, wymieszać i odstawić.
Jajka utrzeć z cukrem na bardzo jasną masę- jej objętość ma znacznie wzrosnąć. Do masy dodać w kawałkach masło i ponownie ucierać, aż masa zgęstnieje- ok 3 minut. Masło powinno być bardzo miękkie, żeby nie porobiły się grudki.
Do masy dodać letnią kawę i na dwa razy mąkę z proszkiem do pieczenia i dyniową przyprawą. Mieszać delikatnie do w miarę dokładnego połączenia się składników.
Keksówkę wysmarować tłuszczem i obsypać bułką tartą. Wlać masę, wyrównać i wstawić do nagrzanego piekarnika i piec ok godziny, aż patyczek wbity w środek ciasta będzie suchy.
Po upieczeniu wyłączyć piekarnik i uchylić drzwiczki, zostawić ciasto w piekarniku na 10 minut, żeby trochę wystygło. Następnie wyjąć i odstawić do całkowitego wystudzenia.

składniki na sos karmelowy:
- 110 g cukru- pół szklanki
- 125 ml śmietanki kremówki 30%- pół szklanki
- 40 g masła
- 1/2 łyżeczki kawy rozpuszczalnej
- 50 ml wrzącej wody

Kawę zalać wodą i odstawić, aby wystygła. Następnie połączyć z kremówką.
Cukier wsypać do garnka z grubym dnem lub na patelnię- ja preferuję patelnię, dodać pokrojone masło i włączyć ogień. Gotować na małym ogniu do czasu aż cukier się roztopi i będzie miał brązowy kolor- kiedy spalimy cukier, sos należy zrobić od nowa. Mieszaniny w trakcie gotowani nie mieszamy. Masło po roztopieniu się cukru może się odwarstwić od reszty- nie ma to znaczenia. Karmel zdjąć z gazu i wlać do niego kremówkę z kawą- należy bardzo intensywnie mieszać karmel trzepaczką dopóki cukier nie połączy się ze śmietanką. Karmel postawić ponownie na ogień i gotować ok 2 minuty, mieszając, aż zacznie bulgotać- wtedy zdjąć z ognia i odstawić do przestudzenia.

Gotowe ciasto pokroić i podawać oprószone cukrem pudrem i polane sosem karmelowym.
Smacznego!














inspiracja: klik klik

Krówkowe Wariacje

12 komentarzy:

  1. Huehue, no nie będę nic nawet pisać, bo wszystko wiadomo. :*
    Tylko gdzie ten poetycki opis, który mi wczoraj prezentowałaś, hm?! Byłoby tak vintage.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kurczę, mogłam dodać jeszcze parę przymiotników do niego i opublikować. Na pewno zrobiłabym furorę, jeśli chodzi o wybitne lanie wody; D

      Usuń
  2. to wasze wspólne pieczenie jest świetnym pomysłem ! cudne ciacho :) aż rano jak je zobaczyłam zrobiłam się ponownie głodna, idealnie pasuje do kawki !

    OdpowiedzUsuń
  3. Zachwycałam się u Whiness - zachwycam się u Ciebie. Piękne zdjęcia i cudowny chlebek. Wyobrażam sobie jak musiał pięknie pachnieć i aż ściska mnie zazdrość :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Boskie! Uwielbiam kawę, więc w Twoim cieście zakochałam się od pierwszego wejrzenia :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ach ta kawa i to w cieście:) Cudnie się prezentuje:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Przepysznie wygląda! Cudowne zdjęcia :) Pozdrawiam i zapraszam do siebie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. O rany, piękne:) Nada się do szalika w kratkę i kominka:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Oh boski lepszy niż u wiadomo kogo.A zdjęcia fiu fiu idę do ciebie:)Mniam.Monika Szlazak

    OdpowiedzUsuń

Jest mi bardzo miło za każdym razem, kiedy wyrazisz swoją opinię: )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...