niedziela, 24 listopada 2013

Czas na buraki i kakao!

Czekoladowe ciasto z burakami



Ja też musiałam spróbować tego ciasta. Od kiedy Whiness zaserwowała mi ciasto fasolowe, które nawiasem mówiąc muszę powtórzyć, to mam teraz ochotę na ciasta z wszelkimi warzywami.
Tym razem padło na buraki. Oczywiście we wspólnym gronie. Były wspólne piątki, teraz będą wspólne weekendy, bo plany i rozkłady dnia trochę się pokomplikowały i trzeba nico pozmieniać tradycję; D
Ale fakt faktem upiekłyśmy razem z Whiness to burakowe ciacho. Ja w wersji pełnowymiarowej, Whiness- w jednoporcjowej.
Szczerze mówiąc nie wiedziałam, czego się spodziewać. Buraki bardzo lubię, więc podejrzewałam, że będzie mi smakować. Nie sądziłam jednak, ze będzie aż takie dobre. Buraki nadają mu świetnej mokrej konsystencji, którą ja osobiście uwielbiam w ciastach. Poza tym właściwie ich nie czuć, więc można je skrzętnie przemycić w cieście, mając pewność, ze nikt się nie zorientuję. U mnie w domu padło stwierdzenie "Smakuje, jak murzynek, ale jest bardziej mokre- lepsze". Dodałabym jeszcze, że jest mniej słodkie.
Ciasto idealnie odkształca się w przeróżnych formach, więc, jeśli macie jakieś w różnych kształtach- użyjcie ich, ciasto zyska jeszcze piękniejszy wygląd; )

Czekoladowe ciasto z burakami
forma róża- mniej więcej forma na babkę o średnicy 20- 22 cm

składniki:
- 350 g ugotowanych buraków- u mnie jeden bardzo duży
- 160 g mąki pszennej
- 80 g mąki żytniej
- 50 g kakao
- 2 jajka
- 200 ml oleju rzepakowego
- 70 ml mleka
- 100 g cukru pudru
- 1 łyżeczka proszku do pieczenia
- 1 łyżeczka sody oczyszczonej
- 1 łyżeczka ekstraktu z wanilii
- 1/2 łyżeczki cynamonu
- 1/4 łyżeczki kardamonu
- 1/8 łyżeczki gałki muszkatołowej 
- szczypta mielonej soli morskiej

Piekarnik nastawić do 175 stopni< granie góra- dół>
Buraki obrać i zetrzeć na tarce o grubych oczkach.
Mąki przesiać razem z kakao, proszkiem do pieczenia, sodą, przyprawami i cukrem do miski. Wymieszać dokładnie i odstawić
Olej, jajka i mleko umieścić w osobnej misce. Wszystko dokładnie zmiksować do uzyskania jednolitej, lekko gęstej konsystencji. Pod koniec miksowania dodać ekstrakt waniliowy i nadal miksować. 
Suche składniki wsypać do mokrych i dodać starte buraki. Wymieszać do połączenia się wszystkich składników. 
Masę przelać do przygotowanej wcześniej formy do pieczenia- u mnie była sylikonowa, więc nie musiałam jej niczym natłuszczać.
Formę wsadzić do nagrzanego piekarnika i piec ciasto ok 60- 70 minut. Patyczek wbity w środek ciasta może być lekko brudny, ale nie mokry. Ja piekłam 70 minut.
Gotowe ciasto wyjąć z piekarnika i odstawić do wystudzenia. Następnie wyjąć z formy i kiedy będzie zupełnie zimne posypać cukrem pudrem.
Moja mama mówi, że na drugi dzień jest jeszcze lepsze; )
Smacznego!














11 komentarzy:

  1. Jako róża wygląda naprawdę przepięknie <3 Dobrze porównanie z tym murzynkiem, też mi się tak to skojarzyło.

    OdpowiedzUsuń
  2. uwielbiam buraczane ciasto! jakiś czas temu piekłam taką jednoporcjówkę na śniadanie i totalnie się zakochałam! Twoje zachwyca podwójnie - ten kształt <3

    OdpowiedzUsuń
  3. Fantastyczne zdjęcia!
    Czyli co? Kolejne warzywo zaskoczyło i kolejnego warzywa w wypiekach nie ma co się bać?:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Absolutnie nie trzeba się bać! Próbuj, próbuj, nie zawiedziesz się!

      Usuń
  4. Kocham buraczane ciasta! Czekoladowe - najlepsze :D

    OdpowiedzUsuń
  5. wow, cudownie wygląda taka czekoladowo-buraczana różyczka :) aż mam ochotę na kawałek takiego ciacha *-*

    OdpowiedzUsuń
  6. Cudowne Piękne fotki! Wspaniały kwiat :) No i widzę, że poważnie Cię wzięło na buraczki :) Mnie też, więc może i u mnie będą w wypiekach :)

    OdpowiedzUsuń
  7. świetne ciasto :) z burakami jeszcze nie piekłam ale muszę to nadrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Prześliczna róża! Robi piorunujące wrażenie! :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Odpowiedzi
    1. Cukier puder możesz zastąpić trzcinowym, albo trochę zmniejszyć jego ilość. Nie rezygnowałabym całkowicie z cukru, bo ciasto nie będzie takie dobre. Już z tą ilością cukru pudru nie jest bardzo słodkie;)
      Pozdrawiam!

      Usuń

Jest mi bardzo miło za każdym razem, kiedy wyrazisz swoją opinię: )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...