wtorek, 29 września 2020

Portugalska zupa cebulowa

 Portuguese onion soup, for English scroll down


Kolejny portugalski przepis na mojej liście odhaczony. Tym razem wybrałam zupę cebulową, która przecież tak mocno kojarzy nam się z Francją. Owszem, francuska zupa cebulowa jest przepyszna i również jest już na blogu, ale wersja portugalska również zasługuje na uwagę. Jest lżejsza, delikatniejsza i przede wszystkim kremowa. W Portugalii większość zup jest w postaci kremów. Mój J. nie był przyzwyczajony do zup, jakie mamy w Polsce- z kawałkami warzyw, czy mięsa z dodatkiem makaronu, ryżu itp. Ja natomiast nigdy nie widziałam zblendowanej zupy cebulowej;)
Na początku byłam sceptycznie nastawiona, przyznaję. Jakoś nie widziała mi się ta zupa. Jednak po zblendowaniu, przyprawieniu i dodaniu sera na wierzch, okazało się, że jest to pyszna zupa, bardzo cebulowa, ale nie przesadnie aromatyczna. Raczej delikatna w smaku i to jest jej ogromnym atutem. Po misce takiej zupy, nasz apetyt zostaje tylko bardziej rozbudzony, chcemy więcej. Francuska zupa cebulowa bardzo często potrafi rozłożyć na łopatki i po zjedzeniu jej, nie mamy ochoty nawet na deser.
Jest to bardzo proste danie, może jej kolor nie jest zbyt piękny, ale smak wszystko wynagradza.
Przepis z moimi delikatnymi zmianami pochodzi z książki "Portugalia do zjedzenia".

Portugalska zupa cebulowa
6 porjcji

składniki:
- 1 kg żółtej cebuli
- 1 kg czerwonej cebuli
- 500 g pora (ok 2 sztuki)
- 50 g masła
- 50 ml oliwy
- 30 ml brandy
- 80 ml porto
- 80 ml śmietanki kremówki
- 2 litry bulionu (u mnie warzywny)
- sól i pieprz do smaku

Cebule i pora pokroić w piórka. W dużym garnku rozgrzać masło i oliwę. Dodać cebulę oraz por i całość smażyć na wolnym ogniu ok 20 minut aż staną się złote i zmniejszą swoją objętość. Następnie dodać brandy, kiedy odparuje dodać porto i smażyć chwilę. Całość zalać bulionem i gotować pod przykryciem ok 30 minut. Po tym czasie zupę zblednować i dodać kremówkę. Całość wymieszać, doprowadzić jeszcze raz do wrzenia i przyprawić sporą ilością pieprzu i soli. 
Zupę można podawać z twardym portugalskim serem.
Smacznego!

Portuguese onion soup
6 portions

ingredients:
- 1 kg yellow onion
- 1 kg red onion
- 500 g leek (around two)
- 50 g butter
- 50 ml olive oil
- 30 ml brandy
- 80 ml porto
- 80 ml heavy cream
- 2 liters stock (I used vegetarian)
- salt, pepper to taste

Slice onions and leek. In a big pot hest butter and olive oil. Add onions and leek and fry for low heat around 20 minutes until they reduce volume and get golden. Add brandy and cook for 2-3 minutes. Next add porto and cook another 3 minutes. Pour stock, cover and cook for 30 minutes. Next blend everything, add heavy cream and bring to boil. Season with salt and pepper and serve.
Enjoy!







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jest mi bardzo miło za każdym razem, kiedy wyrazisz swoją opinię: )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...