piątek, 9 października 2020

Fårikål- norweska duszona jagnięcina z kapustą

 Fårikål- Norwegian braised lamb with cabbage, for English scroll down


To tradycyjne norweskie danie, które jest robione przez Norwegów każdej jesieni. Norwegowie kochają jagnięcinę i nie tylko fårikål jest z tym mięsem, ale również inne tradycyjne dania kuchni norweskiej. Praktycznie cała jagnięcina pochodzi z norweskich hodowli. Można to zauważyć, jadąc odrobinę dalej od większego miasta, gdzie pierwszym spotkanym stworzeniem wcale nie będzie człowiek a jagnię lub owca;)
Jest to danie bardzo popularne i już na początku jesieni w każdym sklepie można znaleźć jagnięcinę i kapustę w bardzo dobrych cenach. Jagnięcina kosztują od 100 do ok. 170 kr za kilogram  (40- 80 zł) w zależności od rodzaju mięsa, które chcemy wykorzystać. Są już gotowe paczki z mięsem na fårikål, ale szczerze mówiąc ja wolę kupować po prostu udziec jagnięcy, który jest smaczniejszy i ma więcej mięsa niż te w paczkach na fårikål. Kapusta kosztuje, uwaga.... 1.9 korony za sztukę, co oznacza jakieś 80 groszy! Również w większości jest uprawiana w Norwegii. 
Ja bardzo lubię fårikål, jest to proste danie, ale bardzo sycące i idealne na przygnębiającą jesienną pogodę. Koniecznie podawane z ziemniakami (tak, Norwegowie kochają ziemniaki, mam wrażenie, że bardziej niż Polacy;))

Przeglądałam ostatnio moje poprzednie wpisy i trafiłam na ten, w którym opisuję moje pierwsze tygodnie w Oslo. Pamiętam, że czułam się wtedy fatalnie i moje życie kręciło się wyłącznie wokół przeżycia w Norwegii. Pierwsza ekscytacja zaczynała mijać, zaczął wkradać się strach, co dalej ze mną będzie? Po czterech latach mieszkania w Norwegii, w Oslo muszę powiedzieć, że to wszystko, co przeżyłam na początku było warte tego, gdzie jestem dzisiaj. Nikt nie odbierze mi tej satysfakcji z tego, co zrobiłam i jak pokierowałam swoim życiem. To nie jest idealne życie, pełne samych sukcesów i góry pieniędzy, jak niektórzy myślą. Nie, bo to nie jest dla mnie najważniejsze. Te cztery lata przyniosły mi miłość mojego życia, spokój, naturę, życie w wymiarze slow, akceptację, pewność siebie, szczęście i wdzięczność. Jestem wdzięczna za swoje życie, za to co mam i kogo mam wokół siebie. Po tych czterech latach mogę patrzeć w przyszłość bez lęku, z nowymi pomysłami i mimo że na niektóre rzeczy muszę poczekać dosyć długo, nie stresuję się tym. Dzisiaj jestem innym człowiekiem niż cztery lata temu. Dzisiaj jestem szczęśliwa. 

Fårikål
4-6 porcji

składniki:
- 2 kg udźca jagnięcego w kawałkach z kością
- 2 kg kapusty
- ok 2 łyżki soli gruboziarnistej
- ok 2 łyżki całego pieprzu
- ok 500 ml wody
- gotowane ziemniaki do podania

Z kapusty wykroić głąb i pokroić na mniejsze części. W garnku naprzemiennie układać warstwę mięsa i kapusty, soląc i dodając ziarna pieprzu na każdą warstwę. Nie należy szczędzić przypraw;)
Na koniec wlać wodę, przykryć pokrywką i gotować na wolnym ogniu ok 2.5 godziny aż kapusta i mięso będą rozpływające się w ustach.
Fårikål podawać z gotowanymi ziemniakami.
Smacznego!

Fårikål
4-6 portions

ingredients:
- 2 kg lamb tights, cubed with bones
- 2 kg cabbage
- around 2 tablespoons kosher salt
- around 2 tablespoon whole pepper seeds
- 500 ml water
- cooked potatoes to serve

Cut the heart of cabbage out and cut cabbage into smaller pieces. In a big pot add meat and cabbage alternately, season each layer with salt and pepper. Do not be afraid to put a generous amount of both:)
Next add water to the pot, cover with a lid and cook over low heat for around 2.5 hours until cabbage and meat are tender.
Serve with cooked potatoes.
Enjoy!










4 komentarze:

  1. Piękny wpis! Oby te uczucia, myśli i emocje ( no i oczywiście szczęście) towarzyszyły Ci zawsze. Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń
  2. Z chęcią skosztowałabym tego dania 😋
    Miło czyta się o sukcesach, które nie zawsze lekko przyszły ale też ile szczęścia Cię w tym
    wszystkim spotkało 🥰

    OdpowiedzUsuń
  3. Gratulować sukcesów w gotowaniu, tak jak i w życiu. Ale jedno pytanie - serio, masz tak owłosione ręce? ;)

    OdpowiedzUsuń

Jest mi bardzo miło za każdym razem, kiedy wyrazisz swoją opinię: )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...