poniedziałek, 22 sierpnia 2022

Tarta z dorszem i ziemniakami

 Cod and potatoes tart, for English scroll down


Gdyby tylko dobra miała 48 godzin.... Nie zliczę już ile razy w przeciągu tych dwóch tygodniu mówiłam sobie "czy ja to ogarnę?". Rzeczywistość w nowej pracy ściągnęła mnie na ziemię, rozwiewając wszelkie wspomnienia o wakacjach tak szybko, że została mi po nich jedynie opalenizna. Nowa sytuacja jest przytłaczająca, stresująca i niestabilna, ale nie jestem typem, który tak szybko się poddaje. Muszę "jedynie" przewartościować i poukładać swoją wiedzę, aby zrobić więcej miejsca dla nowych informacji, które bombardują moją głową i nie pozwalają ich przetwarzać, bo jest ich za dużo. Cóż, witam w świecie kuchni industrialnej :) 
Poprzez dosyć napięty grafik dnia, zostaje mi niewiele czasu na domowe gotowanie, w zasadzie nie mam go w ogóle, bo jedyne wolne godziny po pracy wykorzystuję do nauki i snu, którego bardzo mi ostatnio brakuje.
Mam jednak parę przepisów, które czekają na publikacje i ten jest jednym z nich. Niewątpliwie urokliwa tarta z dorszem i ziemniakami. Jej wygląd na pewno ucieszy oko wszystkich miłośników estetycznie podanego jedzenia, ale jej smak zadowoli już wszystkich. Wpadłam na jej pomysł po rozmowie z moim chłopakiem, który powiedział mi, że zdecydowanie za rzadko jemy dorsza, a to przecież taka pyszna ryba. Przypomniało mi się wtedy, jak bardzo lubimy tartę z łososiem (która btw jest dostępna na blogu), postanowiłam zamienić łososia na dorsza, a potem przyszła reszta składników. 
Osobiście bardzo przypadła mi ta tarta do gustu. Myślę, że jest piękną ozdobą stołu i każdy będzie nią zachwycony. Cebula na wierzchu przypomina mi o peoniach, dlatego nie znalazły się tu one przez przypadek:)

Tarta z dorszem i ziemniakami
forma na tartę o średnicy 28 cm

składniki na spód:
- 250 g mąki pszennej
- 50 g mąki pszennej pełnoziarnistej
- 1 jajko
- 200 g zimnego masła
- 1 płaska łyżeczka soli

Mąki wymieszać z solą w misce.
Do mąk dodać pokrojone w kostkę zimne masło i rozcierać szybko palcami do powstania kruszonki. Dodać jajko i szybko wymieszać, tworząc kulę. Ciasto zawinąć w folię spożywczą, uformować kształt dysku i schować do lodówki na godzinę. 
W międzyczasie nastawić piekarnik na 180 C- grzanie góra-dół.
Ciasto wyjąć z lodówki i szybko rozwałkować na spory placek, następnie przełożyć do formy na tartę i wylepić dno oraz boki. Dno ciasta ponakłuwać widelcem, tartę wyłożyć folią aluminiową i obciążyć (kulkami obciążającymi bądź surowym ryżem/fasolą itp.). Całość włożyć do nagrzanego piekarnika i piec 10 minut. Następnie zdjąć obciążenie i piec kolejne 10 minut. Ciasto wyjąć z piekarnika i odstawić do ostudzenia.

składniki na nadzienie:
- 400 g filetu z dorsza
- 400 g ziemniaków
- 1 cebula czerwona
- garść posiekanej pietruszki
- 300 g gęstej kwaśnej śmietany 18 %
- 200 g jogurtu greckiego
- 2 jajka
- sok z 1/2 cytryny
- skórka z 1 cytryny
- sól pieprz do smaku

Piekarnik nastawić na 200 C- grzanie góra-dół.
Ziemniaki pokroić w drobną kostkę i rozłożyć na blaszce do pieczenia wyłożoną papierem do pieczenia. Przyprawić solą oraz pieprzem i skropić oliwą. Całość wymieszać. Ziemniaki przenieść do nagrzanego piekarnika i piec ok 10-15 minut aż zmiękną. Wyjąć i odstawić.
Dorsza pokroić w kostkę. 
W osobnej misce wymieszać śmietanę, jogurt, jajka, pietruszkę, sok i skórkę z cytryny a także sól i pieprz do smaku. Dodać dorsza oraz ostudzone ziemniaki i wymieszać do połączenia. Nadzienie wylać do podpieczony i ostudzony spód. 
Cebulę pokroić w cienkie krążki i ułożyć na wierzchu tarty. Tartę włożyć do nagrzanego piekarnika i piec ok 45 minut. Następnie wyjąć i chwilę ostudzić, po czym podawać.
Smacznego!

Cod and potatoes tart
28 cm tart form

ingredients for crust:
- 250 g wheat flour
- 50 g whole wheat flour
- 200 g cold butter
- 1 egg
- 1 flat teaspoon salt

In a bowl mix both flours and salt, add cold cubed butter and crush with fingers until crumbled. Add egg and knead quickly to get a ball. Wrap ball in a plastic foil, form a disc shape and put to the fridge for an hour.
Meanwhile preheat oven to 180 C
Take out the dough form the fridge and roll out into a 3-4 cm circle, next transfer into a form and fill the sides and bottom of the form. Prick the bottom of the tart with fork and cover with aluminium foil, then add tart weight or raw rice/beans and put to the preheated oven, bake 10 minutes, then remove weight and bake another 10 minutes. Next take out from the oven and cool.

ingredients for filling:
- 400 g cod fillet
- 400 g potatoes
- 1 red onion
- 300 g sour cream 18%
- 300 g Greek yoghurt
- 2 eggs
- juice of 1/2 lemon
- zest of 1 lemon
- handful chopped parsley
- salt, pepper to taste.

Preheat oven to 200 C.
Cube potatoes then toss onto a baking sheet lined with parchment paper. Season with salt, pepper and sprinkle olive oil on top. Mix everything until seasons has coated every potato cube. Take to the preheated oven and bake approx. 10-15 minutes until tender, take out from the oven and set aside. 
Cut cod fillet in cubes.
In another bowl mix together: cream, yoghurt, eggs, lemon juice, lemon zest, parsley and good pinch of salt and pepper. Add potatoes and cod and stir until well combined. Pour the filling onto the pre-baked crust.
Cut onion in thin rings, then put them on top of the tart. Put everything in the preheated oven and bake approx. 45 minute, then take out from the oven and cool slightly. Serve with favourite salad.
Enjoy!





1 komentarz:

Jest mi bardzo miło za każdym razem, kiedy wyrazisz swoją opinię: )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...