poniedziałek, 31 lipca 2023

Ciasto półkruche z nadzieniem jogurtowym, jagodami i kruszonką

 Blueberry and yoghurt sour cream shortcrust cake with streusel, for English scroll down


Będąc w Polsce w ostatnim czasie, zjadłam więcej jagód w trzy dni niż przez caluteńki rok. Cały internet aż huczy od jagodzianek i każdy chce albo zjeść najlepsze w mieście albo zrobić swoje w domu. Nie miałam więc wyboru i w Polsce zjadłam jagodzianki z kawiarni a do Norwegii przywiozłam cały kilogram polskich jagód, aby zrobić domowe jagodzianki. Osobiście uwielbiam jagody, więc i to nie wystarczyło. Jagody z Polski dawno się skończyły, ale na szczęście w Norwegii sezon na jagody leśne dopiero się zaczął i znalazłam je bez problemu w sklepie. Dodatkowo, miałam sporo jogurtu, który musiałam zużyć w najbliższym czasie, dlatego postanowiłam wykorzystać go również w cieście. Ciasto to powstało spontanicznie i szczerze jestem zadowolona z rezultatu. Jeśli lubisz jagody, kruszonkę i jogurt to zdecydowanie polecam Ci zrobić to ciasto. Nie jest ono również trudne w wykonaniu, więc każdy da sobie z nim radę :)

Ciasto półkruche z nadzieniem jogurtowym, jagodami i kruszonką
forma 20x25 cm

składniki na ciasto:
- 500 g mąki pszennej
- 180 g roztopionego masła
- 150 g cukru
- 1 jajko
- 2 łyżki kwaśnej śmietany
- 2 łyżeczki proszku do pieczenia
- szczypta soli

Piekarnik nastawić na 180 C.- grzanie góra-dół. Blaszkę do pieczenia wypełnić papierem do pieczenia. 
Wszystkie składniki dodać do miski i szybko wymieszać do powstania kuli. 2/3 ciasta przenieść do blaszki i wylepić ciastem. Gotowe ciasto przenieść do nagrzanego piekarnika i piec 15 minut, następnie wyjąć i ostudzić. 

składniki na wypełnienie:
- 600 g jogurtu naturalnego
- 3 jajka
- 100 g cukru
- 2 łyżki mąki pszennej
- 1 łyżka mąki ziemniaczanej
- skórka z 1 cytryny
- sok z 1/2 cytryny
- 250 g jagód

W misce połączyć jogurt, jajka, mąki, skórkę oraz sok z cytryny i cukier, wymieszać do powstania jednolitej masy.

Na podpieczony spód wylać masę jogurtową, następnie rozsypać jagody i całość pokryć pozostałym ciastem w formie kruszonki. Całość wstawić ponownie do rozgrzanego piekarnika (nadal 180 C) i piec ok 50-60 minut aż masa jogurtowa będzie w pełni upieczona. 
Ciasto wyjąć z piekarnika i całkowicie ostudzić, wstawić najlepiej do lodówki na parę godzin. Następnie wyjąć z formy, udekorować cukrem pudrem i podawać. 
Smacznego!

Blueberry and yoghurt filling sour cream shortcrust cake with streusel
20x25 cm 

ingredients for crust:
- 500 all purpose flour
- 180 g melted butter
- 150 g sugar
- 1 egg
- 2 tablespoons sour cream
- 2 teaspoons baking powder
- pinch of salt

Preheat oven to 180 C. Fill form with a parchment paper.
Add all ingredients in a bowl and stir quickly to form a ball. Add 2/3 of the dough in the form and fill the bottom with it. Put to the preheated oven and bake 15 minutes, then take out form the oven and leave to cool.

ingredients for filling:
- 600 g natural yoghurt
- 3 eggs
- 100 g sugar
- 2 tablespoons all purpose flour
- 1 tablespoon potato starch
- zest of 1 lemon
- juice of 1/2 lemon
- 250 g blueberries

Add yoghurt, sugar, flour, starch, eggs, lemon juice and zest in a bowl, whisk until well combined, then pour over cooled crust. Next add blueberries and top with rest of the dough, creating streusel. Put to the preheated oven (still 180 C) and bake around 50-60 minutes until everything is cooked through. Take out from the oven and cool completely, put to the fridge for couple of hours. Next take out from the form, cut and sprinkle icing sugar on top.
Enjoy!







1 komentarz:

  1. Udało mi się kupić jagody w PL 🤗 Ciasto jest przepyszne 🥰 Zrobiłam na blaszce 30x20cm.

    OdpowiedzUsuń

Jest mi bardzo miło za każdym razem, kiedy wyrazisz swoją opinię: )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...