poniedziałek, 25 stycznia 2021

Tteokbokki- koreańskie ciasteczka ryżowe w ostrym sosie

 Tteokbokki- Korean spicy rice cakes, for English scroll down


To jest taki przepis z cyklu "zawsze kusi ale długo nie mam okazji zrobić". W końcu ta okazja nadeszła, poszłam do azjatyckiego sklepu i wykupiłam połowę asortymentu w tym ciasteczka ryżowe. Są to takie śmieszne pałeczki lub plasterki zrobione z mąki ryżowej, czasem z mąki z tapioki i wody. Są one potem gotowane na parze i w takim wydaniu możemy je kupić. Nic nie stoi również na przeszkodzie zrobienia własnych ciasteczek ryżowych. 
Po wyjęciu z opakowania są dosyć twarde i trzeba je trochę pogotować w sosie, żeby ładnie zmiękły. Po przyrządzeniu są gumowe i mają delikatny smak ryżu. 
Jeśli chodzi o tteokbokki to jadłam już to danie, ale w Norwegii, więc nie było ono do końca klasycznie przyrządzone- przede wszystkim było mniej ostre, ponieważ Norwegowie z reguły nie lubią ostrych dań, a to danie ma w sobie ogień. Miało w sobie również inne składniki, powiedzmy taka europejska wersja dla wszystkich.
Postanowiłam poszukać przepisu na klasyczne tteokbokki i tutaj z pomocą przyszły mi przeróżne przepisy z Internetu, w tym również przepis ze wspaniałego polskiego bloga Na pałeczkach Kasi i Marty. Po zmieszaniu wszystkich inspiracji skleiłam, coś na kształt klasycznego przepisu. 
Muszę to od razu napisać- to danie nie będzie wszystkim smakować. To, że jest ostre to nie problem, bo tak naprawdę można tę ostrość kontrolować. Chodzi o smak sosu, który jest dosyć specyficzny- ja bardzo mocno czułam aromat suszonych anchovis, z których powstał bulion. Można ten bulion zastąpić zwykłym warzywnym lub drobiowym, wtedy sam sos będzie miał inny smak. Osobiście bardzo lubię takie "dziwne" dania i mi bardzo smakowało, natomiast mój luby podziękował przy drugim kęsie. Myślę, że warto spróbować i zdecydować samemu:)

Tteokbokki
4 porcje

składniki na bulion (Dashima Myeolchi Yuksu):
- 30 g suszonych anchovis
- 10 g kombu (jeden z rodzajów suszonych wodorostów)
- 1.5 litra wody

Oba składniki zalać wodą i odstawić na 20 minut, następnie zagotować i gotować na małym ogniu 10 minut. Bulion odcedzić i przelać do miski. Bulion powinien się zredukować.

pozostałe składniki:
- 800 ml bulionu Dashima Myeolchi Yuksu
- 500 g ciasteczek ryżowych
- 2 ząbki czosnku
- 120 g kapusty
- 2-3 łyżki pasty Gochujang (dałam 3)
- 1-3 łyżeczki gochugaru (koreańskie płatki chili, najalepiej sproszkowane, dałam 1 łyżeczkę)
- 1 łyżka sosu sojowego lub tamari
- 3 łyżki cukru
- 2 gałązki dymki
- 200 g ciastek rybnych (eomuk)- ja niestety nie znalazłam w sklepie

- 2 jajka na twardo
- sezam
- posiekana dymka

Czosnek pokroić drobno, dymkę i kapustę pokroić na mniejsze kawałki, ciasteczka rybne pokruszyć również na mniejsze kawałki.
Bulion wlać do głębokiej patelni, dodać sos sojowy oraz cukier i zagotować. Dodać pastę Gochujang i gochugaru, ponownie zagotować i gotować 10 minut. Dodać ciasteczka ryżowe i gotować 10-15 minut aż sos zgęstnieje. Dodać czosnek, kapustę, ciasteczka rybne oraz dymkę i gotować jeszcze 5 minut.
Podawać natychmiast z połówką jajka, sezamem i posiekaną dymką.

Tteokbokki
4 portions

ingredients for stock (Dashima Myeolchi Yuksu):
- 30 g dried anchovis
- 10 g dried kelp
- 1.5 liters water

Add anchovis and kelp into the water and soak for 20 minutes. Next bring to a boil and cook 10 minutes on low heat. Strain the liquid and set aside.

remaining ingredients:
- 500 g rice cakes
- 800 ml stock
- 120 g cabbage
- 2-3 tablespoons Gochujang (I put 3)
- 1-3 teaspoons gochugaru (I put 1)
- 1 tablespoon soy sauce or tamari
- 3 tablespoons sugar
- 2 stalks spring onion
- 200 g fish cakes (eomuk)- unfortunately I didn't find in the shop

- 2 hard boiled eggs
- sesame seeds
- chopped spring onion

Finely chop garlic, cut cabbage and spring onion in smaller pieces, crush fis cakes also in smaller pieces.
Pour stock into a deep frying pan, add soy sauce and sugar and bring to a boil. Add Gochujang and gochugaru again and bring to the boil. Cook 10 minutes. Add rice cakes and cook another 10-15 minutes until the sauce has thickened. Add garlic, cabbage, spring onion and fish cakes and cook 5 minutes more. Serve immediately with half egg, sesame seeds and chopped spring onion






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jest mi bardzo miło za każdym razem, kiedy wyrazisz swoją opinię: )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...