środa, 9 marca 2022

Japońskie curry

 Japanese curry, for English scroll down


Po ostatnich wydarzeniach na świecie, musiałam odreagować, dlatego przez prawie dwa tygodnie była tutaj cisza. Nie dlatego, że mi się nie chciało, albo nie miałam dla Was przepisu. Dopadł mnie paraliż i jedyne, o czym myślałam to Ukraina. Nie umiałam znaleźć w sobie sił i wydawało mi się to tak trywialne, aby pisać o jedzeniu w czasach, kiedy ludzie muszą uciekać ze swojego kraju przed psychopatą. Mam w swoim gronie znajomych ludzi z Ukrainy i nie mogę patrzeć na ich cierpienie. Rozrywa mnie to od środka i niszczy, a moje serce nieustannie krwawi. Musiałam więc zrobić sobie przerwę, aby poukładać sobie w głowie ten cały bałagan, który nastał. Od przerażenia przeszłam w stan czynów i, jak tylko mogę to pomagam. Tak jest mi łatwiej, odrobinę lżej na sercu. 
Po ponad dwóch tygodniach postanowiłam wrócić i publikować dla Was treści, do jakich Was przyzwyczaiłam. Nie jest to łatwe, ale z drugiej strony ja też potrzebuję czegoś, co zajmie mi głowę. A blog i pisanie o jedzeniu jest jednym z najlepszych rozwiązań. 
Dzisiaj wspaniałe japońskie curry, do którego zbierałam się jakiś czas, ale kiedy już zrobiłam to przepadłam. Ma kompletnie wyróżniający się smak i zapach, ciekawą konsystencję i ogólnie interesująca metodykę zrobienia. Jeśli interesuje Was japońska kuchnia, zdecydowanie polecam Wam ten przepis do spróbowania. Przeczytałam na temat tego curry sporą część Internetu i chciałam, żeby wyszło jak najbardziej autentycznie i mam nadzieję, że tak właśnie jest.

Curry japońskie z kurczakiem
6 porcji

składniki na zasmażkę:
- 100 g mąki pszennej
- 100 g masła
- 25 g japońskiej przyprawy curry
- 5 g garam masala
- 1/4 łyżeczki pieprzu cayenne

Masło roztopić w garnuszku, dodać mąkę i energicznie wszystko wymieszać. Smażyć na wolnym ogniu, często mieszając, około 20 minut, aż zasmażka będzie miała miodowy kolor. Dodać przyprawy, wymieszać i smażyć jeszcze 30 sekund. Zdjąć z ognia i odstawić. 

składniki na curry:
- 3 cebule
- 3 marchewki
- 800 g ziemniaków
- 3 ząbki czosnku
- 2 cm kawałek imbiru
- 1 małe jabłko
- 1 kg udek z kurczaka (samo mięso, beż kości i skóry)
- 1.5 litra bulionu
- 1/5 łyżki sosu sojowego
- 1.5 łyżki miodu
- 1.5 łyżki ketchupu
- sól, pieprz do smaku

Cebulę pokroić w piórka, marchewkę w podłużne plasterki, ziemniaki w większą kostkę, a jabłko zetrzeć. Czosnek i imbir pokroić w drobną kostkę a mięso w mniejsze kawałki. 
W dużym garnku rozgrzać 2-3 łyżki oleju. Dodać cebulę i smażyć do zeszklenia. Dodać czosnek oraz imbir i chwilę smażyć. Dodać mięso i smażyć przez 2-3 minuty do zmiany koloru. Wlać bulion, sos sojowy, ketchup oraz miód i dodać starte jabłko. Całość zagotować i gotować ok 5 minut. Dodać marchewkę oraz ziemniaki i gotować całość ok 10-15 minut aż ziemniaki będą miękkie ale nadal jędrne. Następnie powoli dodawać zasmażkę i mieszać do rozpuszczenia, po czym całość ponownie zagotować i gotować na małym ogniu ok. 10 minut do zgęstnienia. Następnie przyprawić solą i pieprzem według uznania i podawać. 
Smacznego!

Japanese curry with chicken
6 portions

ingredients for roux:
- 100 g all purpose flour
- 100 g butter
- 25 g Japanese curry powder 
- 5 g garam masala
- 1/4 teaspoon cayenne pepper

Melt butter in a saucepan, add flour and stir vigorously until combined. Fry on low heat for around 20 minutes, stirring very often, until the roux has honey colour. Add spices, stir until combined and cook for another 30 seconds. Remove from the sove and set aside. 

ingredients for curry:
- 3 onions
- 3 carrots
- 800 g potatoes
- 3 garlic cloves
- 2 cm fresh ginger
- 1 small apple
- 1 kg chicken tights (only meat without bones and skin)
- 1.5 liters stock
- 1.5 tablespoon soy sauce
- 1.5 tablespoon ketchup
- 1.5 tablespoon honey
- salt and pepper to taste

Slice onion and carrot. Coarsely grate apple and cut garlic and ginger into small cubes. Cut potatoes and meat in bigger cubes. 
Heat 2-3 tablespoons oil in a big pan, add onion and fry until glossy. Add ginger and garlic and fry for 1 minutes. Add meat and fry 2-3 minutes until has changed the colour. Pour stock, add soy sauce, honey, ketchup and grated apple, bring everything to a boil and cook 5 minutes. Add carrots and potatoes and cook 10-15 minutes until potatoes are tender but not overcooked. Next, gradually add roux and stir to dissolved. Bring to boil again and cook 10 minutes until thickened. Season with salt and pepper if needed and serve.
Enjoy!




1 komentarz:

  1. Cudowny obiadek 😋 Wyszło sporo i pokusiłam się o zastąpienie mąki pszennej mąką z sorgo, żeby wszyscy mogli skosztować. Udało się 😍

    OdpowiedzUsuń

Jest mi bardzo miło za każdym razem, kiedy wyrazisz swoją opinię: )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...