środa, 21 grudnia 2022

Sałatka śledziowa z burakami i fetą

 Beetroot and feta cheese herring salad, for English scroll down


No i zleciało, nawet nie wiem kiedy. Ten rok był szalony, ale mówiąc szczerze mam wrażenie, że o szalonym roku mówię już co najmniej od paru lat. Muszę przyznać, że ostatnie lata były w moi życiu bardzo intensywne i pełne w nieoczekiwane zwroty akcji. Było dużo łez szczęścia i smutku, ekscytacji i niemocy, motywacji i bezsilności. Pełen roller coaster. Całym sercem jestem wdzięczna za to życie, choć czasem nie widać światełka w tunelu, choć jest trudno i niesprawiedliwie. 
To, co jednak nie zmienia się od wielu lat to moja miłość do tego miejsca. Pisanie blogów jest już przestarzałe, większość przeniosła się na Instagrama, robią rolki, filmiki. Piszą e-booki. Mam wrażenie, że tylko parę osób zostało przy blogowaniu i jedną z nich jestem właśnie ja. Nigdy nie kryłam się z tym, że moja kariera blogowa zakończyła się wraz z wyjazdem do Norwegii, ponieważ wszelkie współprace, które wtedy udało mi się nawiązać, wszelkie kontakty w tym świecie, zostały bezpowrotnie urwane. Gdybym została w Polsce, byłaby duża szansa na to, że moja praca odbywałaby się tylko na polu dotyczącym bloga. Czy żałuję? W ogóle :) Wyjazd nauczył mnie tak wielu rzeczy i przyniósł mi tyle dobrego, że musiałabym być naprawdę ślepa, nie widząc tego. Nie mniej uwielbiam wstawiać tutaj swoje przepisy, pisać jedyną w swoim rodzaju książkę kucharską, którą od początku do końca stworzyłam ja sama. No i wszystkie przepisy mam w jednym miejscu, to dużo ułatwia :) 

Przepis na tę sałatkę powstał w pośpiechu, ale i też poprzez okrutną ochotę na buraczki, koniecznie na zimno. Udało mi się znaleźć w Norwegii przepyszne śledzie, które smakiem przypominają nasze polskie, a połączenie tych dwóch składników wydało mi się idealne. Sałatka jest bardzo aromatyczna, dużo się w niej dzieje i prezentuje się równie nienagannie. Jestem bardzo zadowolona z rezultatu i polecam Wam ją na świąteczny stół :)

To już ostatni przepis w tym roku na blogu, jutro lecę do domu, do rodziny i przyjaciół. Jadę odpocząć i nabrać dystansu na kolejny, pewnie równie szalony rok. 
Życzę Wam spokoju, zdrowia, miłości i bezpieczeństwa. To chyba najważniejsze i najbardziej uprzywilejowane wartości życiowe w dzisiejszym świecie. Bądźcie bezpieczni. 

Sałatka śledziowa z burakami i fetą
nieduża miska

składniki:
- 500 g upieczonych buraków (polecam Wam metodę pieczenia buraków w soli- Należy dokładnie umyć ale nie obierać buraków, następnie do naczynia do zapiekania wsypać sól gruboziarnistą, aby przykryła spód, ułożyć buraki i delikatnie wcisnąć je w sól. Wstawić do piekarnika na 180 C na ok 1-1.5 godziny (w zależności od rozmiaru) aż buraki będą miękkie ale nadal chrupiące. Następnie, wyjąć z piekarnika i  schłodzić, a później obrać. Buraki upieczone tą metodą zachowują wszystkie swoje walory smakowe, są soczyste i niesamowicie pyszne)
- 250 g śledzi z zalewy octowej
- 1/2 czerwonej cebuli
- 1 łyżeczka posiekanego rozmarynu
- ok 100 g fety
- duża garść orzechów włoskich, podprażonych
- 2 łyżeczki octu balsamicznego
- 1 łyżka oliwy z oliwek
- 1 płaska łyżeczka musztardy Dijon
- 1 łyżeczka miodu
- sól do smaku.

W małym słoiku połączyć oliwę, ocet balsamiczny, musztardę, miód i szczyptę soli. Zamknąć słoik i całość wstrząsnąć do połączenia, odstawić.
Buraki pokroić w większą kostkę, śledzie w paski a cebulę i cieniutkie piórka. 
Do miski dodać buraki, śledzie, cebulę, orzechy włoskie oraz rozmaryn, dodać sos balsamiczny (niekoniecznie cały, do smaku) i wszystko wymieszać. Sałatkę wyłożyć na półmisku i dodać pokruszoną fetę. Ozdobić rozmarynem i podawać. Sałatka jest jeszcze lepsza następnego dnia.
Smacznego!

Beetroot and feta herring salad
1 bowl

ingredients:
- 500 g baked beetroots (I used saltbaked method to do it- Wash but don't peel beetroots. Add coarse salt in a baking dish to cover all the bottom. Next put beetroots on top of the salt and press a little towards the salt. Put to the preheated to 180 C oven and bake 1-1.5 hours until tender but still crispy. Remove from the oven, cool down and peel. Making beetroots like this gives you full body beetroot taste and enormous juiciness.)
- 250 g herrings from vinegar marinade
- 1/2 red onion
- 1 teaspoon fresh chopped rosemary
- around 100 g feta cheese
- big handful roasted walnuts
- 2 teaspoons balsamic vinegar
- 1 tablespoon olive oil
- 1 flat teaspoon Dijon mustard
- 1 teaspoon honey
- salt to taste

Add balsamic vinegar, olive oil, mustard, honey and a bit of salt in a jar, cover and shake it until combined, set aside.
Dice beetroots, slice herrings and cut onion in very thin slices. 
Add beetroots, herrings, onion, rosemary and walnuts in a bowl, then pour the vinaigrette (not necessarily everything, just to taste) and stir until combined. Transfer salad on a plate and add crumbled feta. Decorate with rosemary and serve. Salad is even better one day later.
Enjoy!





1 komentarz:

  1. Sałatka wygląda smacznie pewnie też tak smakuje,

    OdpowiedzUsuń

Jest mi bardzo miło za każdym razem, kiedy wyrazisz swoją opinię: )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...